Společnost Scott & Rose pravidelně čtvrtletně vyhodnocuje vývoj průměrných klientských nákladů na vedení účtu v bance. Nyní vám přinášíme výsledky analýzy nákladů na vedení bankovního účtu ke konci prvního čtvrtletí 2015 a jejich srovnání s předchozími čtvrtletími. Roční náklady bez ohledu na velikost bank klesly pro standardní klienty za poslední čtvrtletí o 2 %, pro tzv. internetové klienty se snížily dokonce o 11 %.
Podle pravidelné studie společnosti Scott & Rose roční průměrné náklady na vedení bankovního účtu v Česku, tj. průměr všech poplatků za vedení účtu nebo balíčku a za další transakce, které provádí modelový klient (tzv. standardní klient), od posledního měření klesly o 23 korun, tj. o 2 %. Ke konci roku 2014 činily průměrné roční náklady na vedení bankovního účtu v Česku 1 127 korun, kdežto ke konci 1. čtvrtletí roku 2015 už činily „pouze“ 1 104 korun. Poslední hodnota je však stále nad úrovní 3. čtvrtletí roku 2014, kdy byly náklady nejnižší. V dalším textu se dozvíte nejen o nákladech na vedení účtu pro tzv. standardního modelového klienta, ale i pro klienta využívajícího v maximální míře internet, kterého nazýváme „internetový klient“. Nakonec uvádíme i hodnoty nákladů, které jsou přepočtené podle velikosti jednotlivých bank, tj. kde větší banky hrají ve výpočtu větší roli než ty menší.
Roční náklady na vedení účtu v letech 2014 až 2015 - standardní občané
(v Kč)
Čtvrtletí | 1Q/2014 | 2Q/2014 | 3Q/2014 | 4Q/2014 | 1Q/2015 |
Průměr | 1 193 | 1 155 | 1 075 | 1 127 | 1 104 |
Zdroj: Scott & Rose
Pozn.: chování standardního klienta najdete na obrázku 1
Graf 1
Roční náklady na vedení účtu v bance - 1. čtvrtletí 2015 - standardní klienti
Autor: Scott & Rose
Pokles průměrných nákladů na vedení účtu o 23 korun, tj. o 2 %, způsobila především GE Money Bank zavedením nového běžného účtu Genius bene+. Pozitivním směrem zapůsobilo i využití volitelné služby „zvýhodněné úročení“ u Konta 5 za 50 od Expobank v chování modelového klienta, a to po vypuštění měsíčního výpisu poštou z volitelných služeb ze strany banky.
Celkové roční náklady sice za poslední čtvrtletí klesly, ale nedosáhly zatím úrovně 3. čtvrtletí roku 2014, které bylo „dnem“ z hlediska nákladů na vedení účtu standardního klienta v Česku. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2014 totiž náklady prudce stouply (viz graf výše).
Vyzkoušejte si své znalosti o běžných účtech v našem testu zde
Proti proudu zlevňování šel nárůst poplatků za výpisy zasílané poštou, ke kterému přikročilo hned několik bank. U Komerční banky šlo o výpis z účtu měsíčně poštou, který zdražil z 25 Kč na 30 Kč, Expobank zdražila výpisy u Konta 5 za 50, které v měsíční frekvenci nově stojí 30 Kč (dříve 15 Kč nebo zdarma v rámci balíčku v případě výběru měsíčních výpisů jako volitelné služby) a ve čtvrtletní frekvenci 10 Kč (dříve 5 Kč), přičemž poplatky za výpis jsou účtovány měsíčně. Expobank zdražila i vyzvednutí výpisu na pobočce, a to z 50 Kč na 90 Kč za každý výpis. mBank pak zdražila zaslání pravidelného výpisu z běžného nebo úvěrového účtu a informace o zůstatku na konci roku poštou z 30 Kč na 50 Kč. Vzhledem k nízké váze papírových výpisů v celkových nákladech však zdražení papírových výpisů neobrátilo celkovou tendenci směřující ke zlevňování na opačnou stranu.
Graf 2
Roční náklady na vedení účtu v letech 2014 až 2015 - internetoví občané
(v Kč)
Čtvrtletí | 1Q/2014 | 2Q/2014 | 3Q/2014 | 4Q/2014 | 1Q/2015 |
Průměr | 493 | 451 | 373 | 406 | 362 |
Zdroj: Scott & Rose
Pozn.: chování internetového klienta najdete na obrázku 1
Roční náklady na vedení účtu v bance - 1. čtvrtletí 2015 - internetový klient
Autor: Scott & Rose
Srovnání běžných účtů najdete zde
Snížení nákladů u tzv. internetových klientů (tj. těch, kteří k transakcím využívají hlavně internet a hotovost vybírají jen z bankomatu vlastní banky - chování internetového klienta najdete níže na obrázku 1) o 44 korun, tj. o 11 %, bylo způsobeno zavedením nového běžného účtu Genius bene+ od GE Money Bank a využití volitelné služby „zvýhodněné úročení“ u Konta 5 za 50 od Expobank místo měsíčních výpisů poštou, které byly ze zvýhodněných služeb vyloučeny. Faktory, které způsobily nárůst nákladů pro standardního klienta zde nepůsobily, protože toho postihly jen zvýšené náklady na „papírové výpisy“ zaslané poštou nebo vyzvedávané na pobočce.
Poslední čtvrtletí se tak pro internetového klienta stalo čtvrtletím s nejnižšími náklady na vedení účtu (viz graf výše).
Žebříček běžných účtů najdete zde
Průměrné roční náklady na vedení účtu se zřetelem na velikost bank
Náklady na vedení běžného účtu uvedené v první kapitole jsou prostým průměrem nákladů na vedení účtů všech bank (podle chování modelového klienta). Pokud do výpočtu zahrneme i faktor velikosti banky, tj. větší váhu získají náklady na účet větší banky, tak dostaneme následující výsledky:
Roční vážené náklady na vedení účtu v letech 2014 až 2015 - standardní občané
(v Kč)
Čtvrtletí | 1Q/2014 | 2Q/2014 | 3Q/2014 | 4Q/2014 | 1Q/2015 |
Průměr | 1 561 | 1 481 | 1 480 | 1 545 | 1 480 |
Zdroj: Scott & Rose
Roční náklady na vedení bankovního účtu pro standardní klienty při zohlednění velikosti bank v posledním čtvrtletí poklesly o 65 korun, tj. o 4 %.
Roční vážené náklady na vedení účtu v letech 2014 až 2015 - internetoví občané
(v Kč)
Čtvrtletí | 1Q/2014 | 2Q/2014 | 3Q/2014 | 4Q/2014 | 1Q/2015 |
Průměr | 439 | 343 | 300 | 352 | 284 |
Zdroj: Scott & Rose
Pozn.: výsledky jsou vážené podle počtu klientů jednotlivých bank
Roční náklady na vedení bankovního účtu pro internetové klienty při zohlednění velikosti bank v posledním čtvrtletí poklesly o 68 korun, tj. o 19 %.
Obrázek 1 - Chování modelových klientů
Roční náklady na vedení účtu v bance - 1. čtvrtletí 2015 - chování modelových klientů
Autor: Scott & Rose