Žebříčky Přehledy

Pojišťovny v květnu. Pozor na nepozornost při parkování a na cyklistické přilby v zahraničí


6.5.2015  |  Zdeněk Bubák, zprávy pojišťovny Allianz a Generali

Přinášíme Vám varování pojišťoven týkající se nástrah při parkování automobilu a nošení cyklistických přileb v zahraničí. Příspěvky jsme získali od Allianz pojišťovny a Generali pojišťovny.



Nepozornost při parkování stojí téměř za polovinou nehod a toto číslo stále roste, zjistila Allianz



Více než 40 % všech dopravních nehod s následkem poškození vozu se podle Allianz stane při parkování, ať už během vjíždění na parkovací místo nebo vyjíždění z něj, případně k nim dojde během jiných drobných manévrů s automobilem. K naprosté většině těchto havárií pak dochází při couvání a častěji než kdo jiný je způsobují řidiči starší 65 let. Vyplývá to ze studie Allianz centra pro technologie, které ve spolupráci se společností Continental provedlo detailní analýzu 3 500 nehod.

 
Podle expertů Allianz z výzkumného ústavu v Ismaningu u Mnichova dochází v osmi případech z deseti (84 %) k „ťukanci“ na parkovišti během vyjíždění z parkovacího místa, při vjezdu mají řidiči obdobné problémy jen málokdy. „Množství podobných nehod způsobuje nedostatečné věnování se jízdě, řidiči často během jízdy a parkování místo sledování okolí vykonávají různé činnosti, například telefonují, upravují svůj zevnějšek, něco hledají v taškách…,“ uvádí Tomáš Klofát, ředitel úseku likvidace pojistných událostí Allianz pojišťovny, která jen za loňský rok eviduje přes 2 300 pojistných událostí z parkování.

Zdá se, že rozptýlenou pozornost mají při parkování zejména senioři – statisticky vzato způsobí podle studie o třetinu vyšší počet těchto nehod než řidiči ve věku 25 až 64 let, což odpovídá i zjištěním české pobočky Allianz. Podle statistik Allianz SE pak téměř polovina pojistných událostí vzniklých při parkování zahrnuje havárii se stojícím vozem, a v jednom z pěti případů dva automobily, které do sebe navzájem narazí při couvání.

„Četnost výskytu nehod při parkování nebo manévrování s vozem se během posledních 10 let zvýšila o více než 30 %. Z pojistných událostí, které evidujeme v rámci povinného ručení, stojí tyto nehody za 44 % havárií, během nichž dojde k poškození vozu,“ uvedl Rüdiger Hackhausen, ředitel likvidace Allianz SE. Přestože při pouhých 4 % těchto nehod dojde k újmě na zdraví, výsledky studie jsou i v tomto ohledu varovné. Zranění to bývají závažná – ze dvou třetin se totiž týkají chodců-seniorů, obzvlášť ohroženou skupinou jsou ale také cyklisté, které může řidič při vyjíždění z parkoviště snadno přehlédnout.

Žebříček pojištění najdete zde

Ne vždy se z parkovacího místa podaří odjet



Za nehodami při parkování však nemusí stát pouze nepozornost řidičů, ačkoli je jedním z důležitých faktorů. Ke vzrůstajícímu nebezpečí v jinak poklidných parkovacích zónách totiž podle studie přispívá i rostoucí velikost aut a zevrubná proměna jejich designu, jež může snižovat bezpečnost při jízdě.

Odborníci upozorňují, že za několik posledních desetiletí se auta značně zvětšila – na rozdíl od parkovacích míst, která zůstávají v mnoha zemích standardizovaná na stejný rozměr jako před lety. Není náhoda, že SUV a dodávky se stávají účastníky o 30 % většího počtu nehod než menší vozy. Problém ale může představovat i nevhodný design – takový, jež dnes často znemožňuje pohodlný výhled z vozu zejména v jeho zadní části a po stranách. A paradoxně rovněž parkovací systémy, jež mají řidiče zvukovým signálem upozornit na případnou překážku, můžou někdy spíše způsobit potíže než řidičům pomoci. Ti totiž často nejsou dobře obeznámeni s tím, jak velký prostor jejich systém monitoruje, a tak havárii způsobí v domnění, že se nemají čeho obávat.

Jak ale s úsměvem připomíná Libor Beran, metodik likvidace škod z autopojištění, na vyjíždění z parkoviště někdy ani nedojde… Minimálně ve třech případech z posledních několika let totiž klientka Allianz pojišťovny zaparkovala vozidlo, avšak zapomněla kam, a pak je nahlásila jako odcizené. „Bylo to buď na ulici kolem bydliště, kdy objížděla několik bloků, než zaparkovala, nebo na několikaposchoďovém parkovišti v obchodním centru. Auto se pak zcela nepoškozené našlo po několika měsících buď náhodou, když slezl sníh po zimě, nebo někomu překáželo při úklidu, nebo bylo někomu podivné, proč tam tak dlouho stojí. Rekordmanem byl vůz, který se našel po dvou letech – i s nákupem,“ uvádí.

Roste obliba cyklistických dovolených. Ale také počet úrazů



Mezi Čechy stoupá obliba cyklistiky. Podle průzkumů je cyklistika dokonce druhým nejpopulárnějším sportem po fotbalu a zároveň je sportem nejčastěji provozovaným. Na vzrůstající oblibu ukazují i čísla posledních pěti let, kdy významně stoupl zájem o cyklistické letní dovolené, a to nejen u nás, ale také v zahraničí.

„Bohužel ale roste také počet úrazů těch, kteří cyklistiku provozují – nebo jich minimálně víc hlásí pojišťovnám, a to platí i pro tu naši. Souvisí to i s tím, že se lidé na kole chovají rizikověji než dříve,“ upozorňuje tiskový mluvčí Generali Jiří Cívka.

Nejčastějšími úrazy na kolech jsou drobná poranění, jako jsou oděrky, tržné rány, otřes mozku či poranění obličeje. Mezi ty vážnější pak patří zlomeniny klíční kosti, poranění hlavy s bezvědomím a pak samozřejmě úmrtí. Z policejních statistik lze vyčíst, že vloni způsobili řidiči nemotorových vozidel celkem 2737 dopravních nehod. Na silnicích přitom za loňský rok zemřelo 57 cyklistů.

„Počet úrazů na kolech oproti ostatním úrazům je zhruba jedna ku padesáti, ročně tak řešíme zhruba tři stovky takových úrazů,“ dodává tiskový mluvčí Generali Jiří Cívka. Úrazy cyklistů jsou primárně záležitostí sezóny, i když v poslední době platí, že přibývají i na podzim, a pokud je dobré počasí, tak i v zimě.

Asistenčních případů v zahraničí, kdy dojde ke zranění cyklisty a obrátí se na asistenční službu, jsou naštěstí jen jednotky ročně. Za rok 2014 to u klientů Generali byly pouze 2 případy, v předchozím roce to bylo podobné. V případě klasického asistenčního zásahu jsou náklady vysoké, zhruba 100 tisíc až půl miliónu korun. Většinou je potřeba klienta i repatriovat zpět do ČR.

„Vloni v červnu si naše klientka na britském ostrově Jersie při pádu poranila hlavu a upadla do bezvědomí. Po prvotním ošetření v nemocnici musela být vrtulníkem transportována do větší nemocnice na pevnině, kde byla operována. Vrtulník stál 400 tisíc korun,“ popisuje jeden z případů Michal Egert z Europ Assistance, asistenční služby pojišťovny Generali.

Přehledy životního a neživotního pojištění na Finparádě.cz

Užitečné pojištění zodpovědnosti



Na nárůstu zájmu o trávení dovolené v cyklistickém sedle se podepisuje také zlepšující se infrastruktura, narůstající počet vybudovaných cyklostezek a také kvalitnější zázemí.
 
Nejčastěji jezdí Češi na cyklistické dovolené do Švýcarska, Francie, Itálie, Německa a Rakouska, ale stoupá obliba i dalších destinací, jako jsou třeba Rumunsko, Albánie či Maroko – ani zde už totiž není nouze o dobré noclehy a další služby včetně kvalitní gastronomie. Zatímco dříve se o dovolenou spojenou s cestováním na kole zajímaly hlavně rodiny s dětmi a mladé páry, dnes stoupá zájem také u aktivních seniorů.

„Cyklisté by si měli před cestou do zahraničí sjednat pojištění, které je adekvátní pro aktivní dovolenou,“ upozorňuje tiskový mluvčí Generali Jiří Cívka.

Generali přitom vloni v souvislosti se stoupajícími náklady na lékařskou péči zdvojnásobila limity pojistného plnění cestovního pojištění v případě léčebných výloh na tři a pět milionů korun. Letos se limity na léčebné výlohy posunou až na hranici 7 milionů korun. Novinek pro letošní sezónu však bude mnohem více.

Při aktivní dovolené také určitě není od věci zaplatit si pojištění odpovědnosti, které se mimo jiné vztahuje na újmy z provozování sportovní rekreační činnosti. Jistíte se tak pro případ, že byste na dovolené při sportu někomu způsobili škodu nebo újmu na zdraví – a i tyto náklady se mohou vyšplhat do desetitisíců až statisíců korun.

„Měli jsme například klienta, který upadl, nezranil se, ale poškodil půjčené kolo na Mallorce, která je cyklisty velmi oblíbená.  V půjčovnách tam dominují silniční kola, jejich hodnota je dle zběžného zhlédnutí nabídky v průměru 40 - 50 tisíc. To znamená, že v případě krádeže nebo velké kolize zaplatíte plnou částku. Zlomený rám poté vyjde i na 20 tisíc, vidlice na tři až šest tisíc, za zničené přední kolo dáte dva tisíce a více,“ popisuje Michal Egert.

Seznamte se s pravidly



Nepsaným, ale velmi důležitým pravidlem pro ty, kteří se chystají strávit dovolenou na kole, je seznámení se s předpisy a zvyklostmi, která platí v destinaci, do které se chystáme vyrazit. V tomto případě jde především o povinnost nošení cyklistické přilby. V různých zemích se totiž věk, do kterého je cyklistická přilba povinná, liší.

„Třeba v Rakousku musí mít helmu děti do 12 let, ve Slovinsku do 14, v Chorvatsku dokonce až do 16 let. Ve Španělsku zase platí, že cyklistická helma je povinná jen mimo města. Na Slovensku, které je také oblíbeným cílem cyklistů pro dovolenou, musí mít děti do 15 let přilbu vždy, starší jen při jízdě mimo obec,“ vypočítává tiskový mluvčí Generali Jiří Cívka.

V mnoha zemích je cyklistická helma jen doporučení, ale ne povinná, a to například v Německu, Maďarsku, Polsku, Itálii, Lucembursku, ve Francii, v Dánsku, Řecku či Bulharsku.

Reflexní vesta: od západu po východ slunce



Cyklisté na dovolené si ale musejí dávat pozor i na další předpisy, aby se vyhnuli případné pokutě, která je někdy může přijít pořádně draho – týká se to třeba telefonování za jízdy, které je v Německu zakázané nejen za volantem, ale také za řídítky. Ve Španělsku zase nesmíte šlápnout do pedálů s přívěsným vozíkem za kolem a ve většině evropských zemí je předpisem dána i jízda dětí s dospělým na jednom kole. Pokud máte rádi skupinové cyklistické výlety, dejte si v Polsku pozor, aby vás ve skupině nebylo víc než 15.

„V mnoha zemích je také předepsaná reflexní vesta při jízdě na kole – například v Itálii si ji musíte obléci nejpozději do půl hodiny po setmění, a pokud procestujete takto na kole noc, sundat si ji můžete až třicet minut před východem slunce,“ přidává cyklistickou perličku Jiří Cívka.

Povinnost nošení cyklistické přilby



Země Cyklistická přilba
Bulharsko nepovinná
Černá Hora povinná
Francie nepovinná
Chorvatsko povinná pro osoby mladší 16 let
Itálie nepovinná
Německo nepovinná
Polsko nepovinná
Rakousko povinná pro osoby mladší 12 let
Slovensko  povinná pro osoby mladší 15 let, starší mimo obec
Slovinsko povinná pro osoby mladší 14 let
Španělsko povinná mimo obec
Zdroj: Generali pojišťovna






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.