Žebříčky Přehledy

Mobilní bankovnictví - poslední díl seriálu. Kolik klientů používá smartbanking?


9.10.2015  |  Zdeněk Bubák

Od března letošního roku běžel na našich stránkách seriál o mobilním bankovnictví bank působících v Česku. Mohli jste se seznámit se smartbankingem, jak je někdy mobilní bankovnictví také nazýváno, a to ve 14 dílech. Zahrnuli jsme sem aplikace všech bank, které poskytují služby běžným občanům, jsou dostupné v celé ČR nebo alespoň v její významné části a nabízejí klasické bankovní produkty, jako je běžný účet, půjčka apod. - ne jen například spořicí účet.


Mobilní bankovnictví se i během vydávání jednotlivých dílů seriálu dále měnilo. Přibyly aplikace, které umí číst otisk prstu a umožňují tak otiskem prstu buď přístup do aplikace, přesně do její zabezpečené části, nebo umožňují pomocí otisku prstu potvrzovat transakce. Takové možnosti nabízí aplikace UniCredit Bank, Fio banky a Komerční banky.

Zjistili jsme také, že například o využití biometrie (otisků prstu nebo čtení oční duhovky) v této fázi neuvažuje Raiffeisenbank a ZUNO Bank, ale mBank je připravena ji zavést pro zařízení od Applu.

Další banky od začátku našeho seriálu doplnily do svých aplikací jiné nové funkce. mBank například nově umožňuje načítat QR kódy. ČSOB přišla s úplně novou verzí mobilního bankovnictví, které umí nově hledání poboček a bankomatů všech bank, zadávání plateb pomocí QR kódu a sjednání cestovního pojištění nebo povinného ručení.

Novinkou, která získává stále větší oblibu je i tzv. Smart klíč, což je přihlášení se do Internetového bankovnictví pomocí mobilní aplikace. Průkopníkem na tomto poli je UniCredit Bank.


Co klienti nejčastěji v mobilním bankovnictví využívají?



Co klienti v mobilní aplikaci nejvíce vyhledávají si ukážeme na příkladu Raiffeisenbank, kde klienti v mobilním bankovnictví nejčastěji kontrolují zůstatek a historii transakcí, stejně jako u internetového bankovnictví. K oblíbeným službám patří také vyhledání nejbližšího bankomatu či pobočky banky. Z aktivních operací jsou nejvyužívanější jednorázové platby, které jsou zadány v průměru při každém pátém přihlášení do aplikace. Často využívaná je i správa trvalých příkazů. U ostatních bank se výčet oblíbených funkcí nebude příliš lišit.

Z následujícího přehledu můžete přejít na popis konkrétního mobilního bankovnictví včetně fotogalerie se snímky jednotlivých agend v rámci dané aplikace.

Seriál o mobilním bankovnictví českých bank na Finparádě.cz

Úvodní díl seriálu o mobilním bankovnictví v Česku obecně
Raiffeisenbank
Komerční banka
Zuno Bank
UniCredit Bank
Air Bank
Waldviertler Sparkasse Bank
Česká spořitelna
ČSOB
GE Money Bank
Equa bank
mBank
Sberbank
Fio banka

Jak jsme uvedli v prvním díle seriálu, systémy iOS (Apple) a Android podporují všechny banky, které mobilní bankovnictví nabízejí. Windows Phone podporují pak jen Air BankZUNO BankKomerční banka, UniCredit Bank, ČSOB, Era, Fio banka a Česká spořitelna. V poslední fázi testování Windows Phone (nově Windows 10) je mBank, přičemž banka sdělila, že danou variantu aplikace nabídne do konce roku 2015.

Blokace debetní karty přes mobilní bankovnictví



Zjistili jsme také, které banky umožňují zablokovat debetní kartu prostřednictvím mobilní aplikace. Jsou to tyto banky:
  • Air Bank
  • Česká spořitelna
  • ČSOB (jen dočasná blokace)
  • Equa bank
  • Era/Poštovní spořitelna (jen dočasná blokace)
  • Fio banka*
  • GE Money Bank
  • mBank
  • Oberbank (blokace přístupů na kartu)
  • ZUNO Bank
*Smartbanking Fio banky klientům umožňuje blokovat kartu jak dočasně, tak i trvale. Tato možnost je v aplikaci pro všechny tři podporované operační systémy (Android, iOS i Windows Phone).


Žebříčky a přehledy:

Jaký podíl klientů vybraných bank využívá mobilní bankovnictví?



Jednotlivé banky agentuře ČIA sdělily v letošním červnu, jaký podíl klientů využívá jejich mobilní bankovnictví. Výsledek vám přinášíme v následujícím přehledu.

Mobilní bankovnictví ZUNO využívá 40 % klientů



Mobilní bankovnictví ZUNO Bank využívá 40 % klientů. Mobilní aplikaci si dosud stáhlo téměř 100 000 zákazníků. Za rok 2014 stoupl počet jejích uživatelů o 60 %. Od začátku roku 2014 provedli klienti prostřednictvím mobilního bankovnictví 300 000 transakcí v hodnotě více než 2 mld. Kč. Biometrii zatím ZUNO neplánuje využít.

Spárovanou mobilní aplikaci má 26 % klientů Air Bank



Všichni klienti Air Bank mají internetové bankovnictví. Z celkových 350 000 klientů má spárovanou mobilní aplikaci asi 26 %. Na pobočky chodí především na začátku, když si zakládají účet. Poté si vystačí s mobilní aplikací, internetovým nebo telefonním bankovnictvím.

Přes mobilní zařízení se přihlašuje 20 % klientů mBank



Podíl zákazníků, kteří se ke svým finančním službám v mBank přihlašují prostřednictvím mobilních zařízení, tj. chytrých telefonů a tabletů, je v ČR 20 % a na Slovensku 25 %. Autorizaci pomocí otisku prstu zvažuje banka primárně pro zařízení Apple.

Smartbanking Fio banky využívá 10 % klientů



Fio banka má aktuálně více než 490 tisíc klientů, z nichž zhruba 90 % využívá Internetbanking. Aplikaci Smartbanking pro chytré telefony s operačním systémem Android, iOS a Windows Phone využívá okolo 10 % klientů.

Mobilní bankovnictví Komerční banky využívá 20 % klientů



Počet zákazníků Komerční banky, kteří využívají alespoň jeden kanál přímého bankovnictví, dosáhl v březnu 2015 počtu 1 289 000. Mobilní bankovnictví využívá 20 % klientů, internetové bankovnictví 80 % klientů. Banka do mobilního bankovnictví plánuje doplnit správu trvalých příkazů a inkas. Banka pracuje na tom, aby bylo možné trvalé příkazy a inkasa načítat pomocí QR kódu.

Mobilní bankovnictví Raiffeisenbank využívá 15 % klientů



Internetové bankovnictví využívá zhruba 60 % retailových klientů Raiffeisenbank, mobilní okolo 15 % klientů. Uživatelé mobilního bankovnictví jsou mnohem aktivnější, alespoň co do počtu návštěv. Podle statistik se klienti k účtu přihlašují přes internet v průměru osmkrát měsíčně, zatímco přes mobil 22krát. Téměř pětina všech jednorázových platebních příkazů je zadána přes mobilní bankovnictví.

Mobilní bankovnictví Equa bank využívá 25 % klientů



Mobilní bankovnictví v současné době využívá zhruba 25 % klientů Equa bank, přičemž jejich počet stále roste. Banka aktivně sleduje také oblast biometrie a NFC plateb v mobilních zařízeních a vyhodnocuje, které trendy se prosadí.

Počet uživatelů smartbankingu ČSOB a Ery roste o 25 %



Počet klientů ČSOB a Ery, kteří aktivně využívají smartbanking, meziročně stoupl přibližně o 25 %. Využívají ho pro jednoduché finanční operace, zejména příkazy k úhradě. Meziroční nárůst počtu transakcí zadaných přes smartbanking činí téměř 50 %. U Ery je například 23 % klientů, kteří využívají elektronické bankovnictví, starších 57 let.






Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.