Žebříčky Přehledy

Říjnové zprávy z pojišťoven - vše o zimní výbavě automobilu, jak Češi zvládají přednost v jízdě a další


19.10.2015  |  Zdeněk Bubák, zprávy pojišťoven

Přinášíme vám informace z pojišťoven. Na co se aktuálně soustředí, co svým klientům i neklientům doporučují. Říjen je typickým podzimním měsícem a velká část zpráv se týká automobilistů a toho, jak se chovat, aby se nedostali do potíží, a to zejména ve zhoršených povětrnostních podmínkách. Uniqa pojišťovna radí ohledně přezouvání na zimní pneumatiky, Generali připomíná, jak dávat přednost při jízdě automobilem, MetLife upozornila na nebezpečí úrazů pro školáky a Uniqa pojišťovna popisuje výsledky v oblasti pojištění ke krytí rizik ze závažných onemocnění.



Uniqa připomíná: nejvyšší čas přezout na zimní pneumatiky



V období od 1. listopadu do 31. března mají motoristé vybavit své vozy zimními pneumatikami. I když zákon nestanoví přímo „všeobecnou povinnost“, nikdy se neví, jaké povětrnostní podmínky řidiče po cestě potkají a jak dramaticky se mohou změnit. Proto lze doporučit zimní pneu, jakmile teploty klesají pod 7 °C – lépe být připraven než zaskočen.

Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a jejich vlastnosti zajišťují samočištění. Výrazně zvyšují účinnost brzdění, která může být na nepříznivých površích s letními pneumatikami omezena o 20-30 %.

Některé úseky komunikací v ČR zimní výbavu pro řidiče výslovně předepisují. Nepojede-li motorista v takových místech se zimní výbavou, vystavuje se riziku pokuty až 2 500 korun. Nicméně v zahraničí jsou pokuty mnohem vyšší, například v Rakousku jdou až do tisíců EUR.
 
Často se spekuluje o tom, zda nesprávné nebo nekvalitní obutí může mít vliv na výši vyplaceného pojistného plnění v povinném ručení nebo havarijním pojištění:

Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí.

Dopravní značky - zimní výbava

Doporučení pro motoristy k zimnímu obutí:


  • Při teplotě 7 °C a nižších je výkon letních pneumatik výrazně slabší. Zimní pneumatiky jsou z měkčího materiálu a lépe přilnou k vozovce. Odlišné jsou i dezén a drážkování, které vůz v horších podmínkách lépe vedou a odvádí srážky na silnici. Důležité jsou přednosti hlavně při náledí.
  • Zimní pneumatiky jsou označené symbolem M+S. Pro extrémní podmínky za nižších teplot a na náročné povrchy doporučují výrobci ještě kvalitnější značkové zimní pneumatiky označené vedle popisku M+S ještě grafikou trojité hory.
  • Hloubka dezénu pneumatik u vozidel do 3,5 tuny musí být ALESPOŇ 4 mm, nicméně určitě je lepší hlubší vzorek. U vozidel nad 3,5 tuny je předepsána hloubka dezénu alespoň 6 mm, i když zimní pneumatiky předepsány nejsou.
  • Zimní pneu se obouvá na všechna čtyři kola. Jen tak je zabezpečena optimální funkčnost.
  • Vyplatí se kontrolovat i tlak vzduchu v pneumatikách – nesprávný tlak snižuje jejich výkon a vede k rychlejšímu opotřebení.
  • Volte vždy vhodný rozměr pneumatik. Nejlepší je pořídit pneumatiky podle záznamu v technickém průkazu.
  • Pozor při nákupu pneumatik! Neměly by být starší tří let (údaj o datu výroby je na boku pneumatiky). Při pořízení změřte hloubku dezénu.
  • Neopomínejte ani stav rezervního kola u vozidel, kde je k dispozici.

Češi tápou v dopravních předpisech, čtvrtina by nedala přednost zprava



V České republice je registrováno téměř 5 milionů osobních automobilů. Jejich řidiči ve valné většině případů porušují dopravní předpisy velmi výjimečně. V exkluzivním průzkumu pojišťovny Generali to o sobě alespoň tvrdí 77 % z nich. „Nejen podle policejních statistik je realita jiná. Součástí průzkumu byly také nákresy dopravních situací. I u té nejjednodušší by čtvrtina řidičů nedala přednost zprava,“ upozorňuje tiskový mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka.

Porušování předpisů přiznala pouze 3 % řidičů, 6 % nechtělo na otázku odpovědět a dalších 14 % tvrdí, že předpisy porušují, pouze pokud spěchají. Zbytek je přesvědčen, že předpisy porušuje jen velmi výjimečně.

Podle policejních statistik došlo vloni v České republice k téměř 86 tisícům dopravních nehod s hmotnou škodou téměř 5 miliard korun. Škody na zdraví jsou přitom několikanásobné. Statistiky ovšem zahrnují pouze nahlášené karamboly. Reálně je jejich počet vyšší, protože ze zákona nemusí účastníci nehody kontaktovat policii pokaždé.

„Ne všichni řidiči to však vědí. V průzkumu, který jsme pojali jako obdobu testu z autoškoly, odpověděl každý desátý dotázaný, že účastníci dopravní nehody jsou povinni hlásit policii každou nehodu bez ohledu na výši hmotné škody,“ doplňuje čísla Jiří Cívka z Generali. Podle zákona přitom musí být policie přivolána k nehodě, při které došlo k usmrcení nebo zranění osoby nebo k hmotné škodě převyšující 100 tisíc korun. „Tuto možnost označilo jako správnou 86 % řidičů,“ dodává Jiří Cívka.

Křižovatky kamenem úrazu



Dopravní situace 1Podle policejních statistik zemřelo vloni v České republice při nehodách 629 lidí. Ve více než třetině případů se jednalo o řidiče osobních automobilů. Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod patří nevěnování se řízení vozidla, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a nesprávné otáčení nebo couvání. Českým řidičům však působí problémy i znalost správného řešení dopravních situací na křižovatkách.

„Součástí průzkumu byly také obrázky dopravních situací s variantami možného řešení. U té nejjednodušší, která se týkala přednosti zprava, odpověděla chybně čtvrtina řidičů,“ komentuje výsledky Jiří Cívka z Generali.

Dopravní situace 2Kamenem úrazu bylo řešení dopravní situace na křižovatce ve tvaru písmene T. Řidiči měli určit, které auto najede do křižovatky jako první a v jakém pořadí křižovatku opustí. „Jednašedesát procent šoférů odpovědělo, že jako první projede křižovatkou zelené auto, po něm červené a naposledy modré. Pokud by se tím řídili ve skutečnosti, došlo by k dopravní nehodě,“ popisuje Jiří Cívka z Generali. Ještě před realizací průzkumu vyvolalo řešení této situace bouřlivou diskuzi na facebookovém profilu pojišťovny Generali, do které se zapojilo více než čtyři tisíce lidí. Stejně jako v průzkumu i zde řešila většina z nich situaci chybně.

„Kromě přednosti zprava pořád platí přednost protijedoucího vozu, pokud řidič odbočuje vlevo. Správně je to tedy tak, že do křižovatky najede první řidič červeného auta, který ale dává přednost autu zelenému. To však musí pustit modré auto, protože dává přednost zprava a zároveň pro modré auto už zprava nikdo nestojí vzhledem k tomu, že červené auto najelo do křižovatky. První tedy projede křižovatkou modrý vůz, poté zelený a jako poslední opustí křižovatku auto červené,“ popisuje klasický autoškolový „špek“ Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP ministerstva dopravy.

„Dvě procenta řidičů by se při řešení této situace řídila heslem, kdo dřív přijde, ten dřív mele. Deset procent pak vůbec nevědělo, jakým způsobem situaci řešit,“ doplňuje Jiří Cívka z Generali.

Výstražný trojúhelník - kam s ním?



Ne zcela jasno mají čeští šoféři také v tom, jak se zachovat při poruše vozu. Každý desátý by po odstavení vozidla umístil výstražný trojúhelník doprostřed vozovky. Zbytek by jej umístil správně na okraj vozovky ve vzdálenosti nejméně 50 metrů za vozidlem. Na dálnici je pak vzdálenost dvojnásobná.

Řidiči si nejsou také docela jistí ani tím, jaké povinnosti mají navzájem, pokud se stanou účastníky dopravní nehody. „Celých šestatřicet procent je přesvědčeno, že účastníci dopravní nehody jsou si povinni navzájem předložit doklady o zaplacení pojistného. Jen osmapadesát procent šoférů by si však v takovém případě správně vzájemně prokázalo svou totožnost,“ přidává Jiří Cívka z Generali.

Rizikoví řidiči si připlatí



Nejrizikovější skupinou na silnicích jsou dlouhodobě mladí nezkušení řidiči v silných autech. Pojistnou ochranu vozidla plní ze zákona povinné ručení. Rizikoví řidiči však musejí počítat s tím, že za povinné ručení zaplatí více, zatímco ti zodpovědní mohou u Generali ušetřit až 70 %. „Součástí našeho povinného ručení může být krytí pro případ střetu vozidla se zvířetem, a to nejen lesním, ale i domácím či hospodářským. Jen za loňský rok jsme evidovali přes dva a půl tisíce těchto nehod,“ doplňuje Miroslav Matějka, produktový manažer pojišťovny Generali.

Povinné ručení již dávno nemá z pohledu řidičů status nutného zla. Naopak. Postupně se přesouvá do role služby, která je schopna motoristům pomoci v řadě nepředvídatelných situací. Moderní povinné ručení nabízí celou řadu rozšířených služeb, zpravidla poskytovaných zdarma. „Kromě ceny je dobré posoudit také výši limitů škod na zdraví a na majetku. Současně také rozsah služeb a servis pojišťovny,“ popisuje Jiří Cívka.

Pokud kromě povinného ručení sáhnou motoristé také po havarijním pojištění, je jejich volba rozhodně správná. Podle typu „havárky“ získají krytí pro případ havárie, odcizení, živelní události, vandalismu, požáru nebo výbuchu. Navíc, pokud jej uzavřou v kombinaci s povinným ručením, ušetří.

V Česku má podle průzkumu pojišťovny Generali uzavřeno povinné ručení na všechna vozidla v domácnosti 96 % řidičů. Povinné ručení musí mít ze zákona všechna vozidla zapsaná v registru vozidel. „Tuto odpověď v průzkumu zvolila pouze polovina řidičů,“ uzavírá výsledky průzkumu pojišťovny Generali Jiří Cívka.

Nebezpečný říjen: počet úrazů ve školách roste



Nedávno uplynulý 17. říjen je připomínán jako Světový den úrazů, které jsou nejčastější příčinou úmrtí u dětí. Ač počet vážných dětských úrazů v ČR postupně klesá, přesto musí být jejich následkem každoročně hospitalizováno na 30 tisíc dětí. Značná část z nich právě v říjnu, kdy podle statistik z posledních let přibývá školních úrazů.

Ze statistik Národního registru dětských úrazů vyplývá, že říjen patří k měsícům, kdy dochází častěji k úrazům dětí ve škole. Více než polovina z nich se stane v prostorách školy, k pětině případů pak dojde ve školních tělocvičnách. Zhruba jedno z deseti dětí se těžce poraní v jeslích či v mateřské škole. Důvodem většiny úrazů jsou obvykle klopýtnutí, škobrtnutí, pády či skoky z různých výšek, které jsou na vině téměř v polovině případů. Častý je i úder, kopnutí nebo jiný kontakt s další osobou (v součtu 19 procent). Téměř ke třetině zranění dochází při tělocviku nebo školních sportech, podobný podíl mají i hry a volná zábava školáků. Nejčastěji přitom dochází k otřesu mozku (téměř 23 procent) či různým zlomeninám prstů a rukou (pětina případů).

„V letech 2012 až 2014 byl říjen z hlediska množství dětských úrazů po srpnu druhým nejhorším měsícem. V samotném loňském roce byl říjen, co se dětských úrazů týče, vůbec nejhorším měsícem v roce,“ upozorňuje ředitel produktového oddělení pojišťovny MetLife Martin Švec. „Obecně mezi nejčastější dětské úrazy patří různá zhmoždění svalů, šlach a cév, a také podvrtnutí, které tvoří třetinu všech dětských úrazů. Velmi frekventovaným úrazem jsou i zlomeniny, nejčastěji v oblasti rukou – kosti loketní, vřetenní a prsty,“ dodává Martin Švec.

Nejvíce úrazů MetLife eviduje u dětí ve věku od 1 roku do 3 let, které se učí chodit a běhat, a pak u starších dětí ve věku od 10 do 12 let. Z hlediska sportovních aktivit jsou celoročně nejrizikovější jízda na kole, kolečkových bruslích či skateboardech.

Speciálně na míru dětem nabízí MetLife pojištění Kamarád, které zajišťuje komplexní ochranu od drobnějších poranění až po krytí vážných úrazů a závažných onemocnění. Rodiče mohou volit z několika přednastavených variant dle temperamentu potomků nebo nastavit pojistné krytí zcela individuálně.

Méně dětských obětí



Zatímco v roce 2010 bylo po úraze hospitalizováno 31 866 dětí a 168 následkům podlehlo, v roce 2013 hospitalizace klesly na 29 423 a počet dětských obětí se snížil na 122. Vloni se sice množství úrazů zvýšilo na 30 706, ale zřejmě jde jen o výkyv. „Dlouhodobě je počet těžkých úrazů stabilizovaný a osciluje kolem třiceti tisíc. Ale hlavně klesá počet dlouhodobých zátěží a úmrtí dětí,“ vysvětluje doc. Ladislav Dušek z Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR. Vzhledem k tomu, že registr eviduje jen hospitalizace, počet ambulantně ošetřených úrazů u dětí lze jen odhadovat (odhady se různí od 350 do 500 tisíc dětí ročně).

V poslední době stoupá poptávka po krytí rizik závažných onemocnění



V letošním roce registruje Uniqa pojišťovna podstatně vyšší zájem o pojištění pro krytí rizik závažných onemocnění, a to o desítky procent. V Uniqa pojišťovně už bezmála čtvrtina všech smluv životního pojištění kryje klientům právě toto riziko. A více než 15 procent smluv životního pojištění chrání pro případ vážných diagnóz rovněž děti. Vzhledem k tomu, že rodič zpravidla uzavírá v rámci jedné smlouvy i pojištění pro všechny své potomky, je dětí dokonce aktuálně více než pojištěných dospělých.

„Sledujeme-li počet pojistných událostí, tedy výplat spojených s potvrzením závažné choroby, je poměr opačný: na děti připadá méně než deset procent, zbytek nahlásí dospělí klienti.  Dvě třetiny všech pojistných událostí připadá na věkové skupiny nad 50 let,“ říká Ivo Drápela, vrchní ředitel sekce pojištění osob, v Uniqa pojišťovně.

Neblahý prim mezi těmito případy hraje diagnóza nádorových onemocnění (64 %), onemocnění srdce (infarkt a by-pass, celkem 20 %) a mrtvice (10 %). Na dalších místech figurují hlavně neurologické nemoci spojené s ochrnutím nebo choroby ledvin. Každoročně roste i počet pacientů s transplantací tělesných orgánů, na něž se toto krytí rovněž ve většině pojišťoven vztahuje. Struktura hlášených událostí zůstává v posledních několika letech zhruba stejná.

Pojistné plnění z tohoto pojištění využívají pacienti hlavně na pokrytí výpadku příjmu během léčení nemoci, a dále pak na zajištění asistenčních služeb, úpravy bydlení, pořízení speciálního lůžka nebo na úhrady operací nebo léčbu na specializovaných klinikách v zahraničí. Ideální je spojení tohoto krytí s pojištěním denních dávek v pracovní neschopnosti u dospělých a s pojištěním denních dávek při ošetřování člena rodiny u dětí, protože závažná onemocnění vyžadují zpravidla dlouhou rekonvalescenci a péči nejbližších.

Okruh diagnóz, na které se krytí vztahuje, je dán dlouhodobými zdravotními statistikami a aktualizuje se v souladu s jejich vývojem. V uplynulých letech výrazně přibylo onemocnění, pro jejichž případný vznik se lze pojistit. Celkový počet čítá už asi čtyři desítky různých nemocí. Dá se předpokládat, že další na tento seznam budou přidávány. Produkty a jejich definice se pro potřeby pojištění upravují i v souladu s medicínským pokrokem. Některé diagnózy, které v minulosti vedly zpravidla k trvalé invalidizaci, mohou být v současné době úspěšně vyléčeny a končí plnou obnovou pracovní schopnosti. K takovým patří třeba infarkt myokardu nebo mrtvice. Od devadesátých let, kdy vědci přišli s novými metodami léčení, stoupla úspěšnost léčby mnohonásobně a pokrok dále pokračuje.






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.