Žebříčky
Přehledy
Bankovní účty
Spoření
Penze
Půjčky
Pojištění
Investice
Banky a pojišťovny
Bankovní poplatky v prvním čtvrtletí letošního roku klesly. Přitom banky nezlevnily. Jak je to možné?
22.4.2016 | Zdeněk Bubák, Martin Olejník
Právě vyšla
pravidelná analýza společnosti Scott & Rose, která čtvrtletně posuzuje, jak se změnily průměrné klientské náklady na vedení účtu v bance.
Roční náklady, bez ohledu na velikost bank, pro standardní klienty za první čtvrtletí letošního roku klesly o 8,98 %. Byl tak opticky korigován nárůst z konce minulého roku. Proč opticky? Snížení průměrných poplatků bylo způsobeno ukončením činnosti retailové části Citibank, jejíž Citikonto Plus patřilo k dražším účtům. Náklady pro tzv. internetové klienty se snížily poměrově ještě více.
Zobraz diskusi (0)
Podle pravidelné studie společnosti Scott & Rose roční průměrné náklady na vedení bankovního účtu v Česku, tj. průměr všech poplatků za vedení účtu nebo balíčku a za další transakce, které provádí modelový klient (tzv. standardní klient), od posledního měření klesly o 8,98 %, tj. o 97 korun. Na začátku dubna tak činily 983 korun (ročně) oproti lednovým 1 080 korunám (ročně). Tento pokles vyrovnal nárůst z konce minulého roku, kdy byla řada postupného snižování přerušena vysokým nárůstem poplatků (
více zde
).
Bohužel nejde o skutečný, ale jen optický pokles. Ve skutečnosti většina bank své poplatky nesnížila,spíše naopak. U Air Bank došlo k mírnému zvýšení celkových nákladů na vedení účtu díky snížení bonusové sazby pro zůstatek do 100 000 Kč při 5 platbách kartou z 1,50 % na 1,20 % p.a.
Co tedy způsobilo pokles průměrných nákladů na trhu? Byl to odchod Citibank z bankovního retailového trhu v Česku. Citikonto Plus, které jako zástupce produktů Citibank figurovalo v tzv. bankovním „nákupním košíku“ sloužícím pro výpočet průměrných nákladů na vedení běžného účtu, patřilo k těm dražším účtům. Jeho vyloučením z košíku tak průměrné náklady poklesly.
Čtěte zde: Průměrné náklady na využívání běžného účtu v bance se opět zvýšily
Roční náklady na vedení účtu v letech 2015 až 2016 - standardní občané
(v Kč)
Čtvrtletí
1Q/2015
2Q/2015
3Q/2015
4Q/2015
1Q/2016
Průměr
1 104
1 051
967
1 080
983
Zdroj: Scott & Rose
Pozn.: chování standardního klienta najdete na
obrázku
Náklady na vedení účtu v prvním čtvrtletí klesly - jen opticky
Graf 1
Autor: Scott & Rose
Na pokles průměrných nákladů na vedení účtu o 8,98 %, tj. o 97 korun, mělo vliv odstranění Citikonta Plus z nabídky pro modelového klienta. Naopak mírně náklady zvýšilo snížení bonusové sazby u Běžného účtu Air Bank pro zůstatek do 100 000 Kč při 5 platbách kartou z 1,50 % na 1,20 % p.a.
Žebříčky a přehledy:
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde
Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Vyzkoušejte si své znalosti o běžných účtech v našem testu zde
Roční náklady na vedení účtu v letech 2015 až 2016 - internetoví občané
(v Kč)
Čtvrtletí
1Q/2015
2Q/2015
3Q/2015
4Q/2015
1Q/2016
Průměr
362
374
291
394
283
Zdroj: Scott & Rose
Pozn.: chování internetového klienta najdete na
obrázku
Graf 2
Autor: Scott & Rose
Srovnání běžných účtů najdete zde
Snížení nákladů u tzv. internetových klientů (tj. těch, kteří k transakcím využívají hlavně internet a hotovost vybírají jen z bankomatu vlastní banky - chování internetového klienta najdete níže na obrázku dole) o 28,17 %, tj. o 111 korun, bylo způsobeno stejnými faktory, jako snížení nákladů u standardních klientů (
viz výše
).
Náklady v posledním čtvrtletí roku 2015, tj. při minulém měření, vzrostly téměř na úroveň konce roku 2014. První čtvrtletí roku 2016 je tak vrátilo zpět na nejnižší úroveň v rámci měření.
Žebříček běžných účtů najdete zde
Průměrné roční náklady na vedení účtu podle velikosti bank
Náklady na vedení běžného účtu uvedené v první kapitole jsou prostým průměrem nákladů na vedení účtů všech bank (podle chování modelového klienta). Pokud do výpočtu zahrneme i faktor velikosti banky, tj. větší váhu získají náklady na účet větší banky, tak dostaneme následující výsledky:
Roční vážené náklady na vedení účtu - 2015 až 2016 - standardní občané
(v Kč)
Čtvrtletí
1Q/2015
2Q/2015
3Q/2015
4Q/2015
1Q/2016
Průměr
1 480
1 360
1 264
1 332
1 316
Zdroj: Scott & Rose
Roční náklady na vedení bankovního účtu pro standardní klienty při zohlednění velikosti bank v posledním čtvrtletí klesly o 16 korun, tj. o 1,20 %.
Roční vážené náklady na vedení účtu - 2015 až 2016 - internetoví občané
(v Kč)
Čtvrtletí
1Q/2015
2Q/2015
3Q/2015
4Q/2015
1Q/2016
Průměr
284
399
316
375
368
Zdroj: Scott & Rose
Pozn.: výsledky jsou vážené podle počtu klientů jednotlivých bank
Roční náklady na vedení bankovního účtu pro internetové klienty při zohlednění velikosti bank v posledním čtvrtletí klesly o 7 korun, tj. o 1,87 %.
Chování modelových klientů
Zdroj: Scott & Rose
Fotogalerie
zobrazit fotogalerii
Související články:
Klienti Air Bank si nyní mohou lépe plánovat své výdaje - banka nově zobrazuje Chytrý zůstatek
Air Bank během nouzového stavu vzrostl počet klientů, kteří si účet otevřeli online. Do banky takto přišlo 8 tisíc nových klientů
Air Bank snížila věkovou hranici pro disponenta. Nově mohou kartou platit i děti od 10 let
Air Bank má 800 000 klientů. Kolik klientů mají ostatní banky?
Polovina Čechů podle aktuálního průzkumu dostala na Vánoce jako dárek peníze
Zpět
domů
|
zobrazit plnou verzi
Spravovat nastavení cookies
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.