Žebříčky Přehledy

Co chystají banky v pobočkových sítích? Jak se doposud vyvíjely počty poboček a čeká nás jejich rušení?


20.7.2016  |  Zdeněk Bubák, Veronika Dusová

Banky se přizpůsobují změnám v chování klientů, kteří stále více používají služby tzv. přímého bankovnictví, jako internetbanking nebo mobilní bankovnictví, a tím pádem méně navštěvují bankovní pobočky. Česká spořitelna se chystá k 1. říjnu uzavřít několik desítek svých poboček, které jsou málo využívané. ČSOB bude některé pobočky ze své skupiny ve stejných městech slučovat do jednoho místa. Menší banky naopak využívají spolupráci s nebankovními sítěmi k růstu počtu obchodních míst k obsluze svých i ke získání nových klientů.



Změny chystané v pobočkové síti České spořitelny



Česká spořitelna chystá podle Hospodářských novin k 1. říjnu tohoto roku uzavřít 45 poboček a zároveň začne s rekonstrukcí ostatních. Během 5 až 8 let plánuje ČS investovat do své pobočkové sítě cca čtyři až pět miliard korun. Pobočky, které budou zrušeny, jsou otevřené 2 nebo 3 dny v týdnu a klienti je málo využívají. Jde o pobočky nacházející se v malém městě nebo na vesnici. Pokud bude u některé ze rušených poboček bankomat, tak ho tam ČS ponechá. V pobočkách, které budou uzavřeny, pracuje cca 90 pracovníků z celkového počtu 5 000 zaměstnanců poboček. Jako kompenzaci za uzavření poboček chystá ČS na těchto místech službu mobilních poradců, kteří by obyvatelům zařizovali bezhotovostní služby.

Do konce roku 2016 otevře ČS tři nové pobočky. Například se banka chystá otevřít pobočku na Hlavním nádraží v Praze, a to v listopadu tohoto roku. Nové pobočky budou mít rozšířenou pracovní dobu a některé budou otevřené i o víkendech. V každé najdou klienti samoobslužnou zónu vybavenou např. videokonferencí, digitálním podpisem, notebooky a chytrými telefony. Do konce roku 2017 banka plánuje asi 70 zrekonstruovaných poboček.


V každém regionu by měla být vždy jedna vlajková pobočka a přibližně 10 dalších poboček. Vlajkové pobočky by měly nabízet celou řadu služeb jak pro běžné klienty, tak i pro ty movitější, které obsluhuje pod značkou Premier. Součástí budou i hypoteční centra. Další část sítě budou tvořit středně velké pobočky, které nebudou mít některé ze služeb, ale vždy v nich bude pokladna.

V současné době má ČS největší pobočkovou síť, která čítá 608 poboček. I přestože banka zruší několik desítek z nich, stále bude vlastnit největší pobočkovou síť mezi bankami (563 poboček) a tuto pozici si chce také udržet.

Trendy v pobočkové síti dalších bank



I přesto, že se malé banky intenzivně zabývají digitalizací služeb a online komunikací, je pro jejich klienty osobní přístup na pobočce důležitý, a tak tyto banky avizují rozvoj pobočkové sítě a snaží se ji rozšiřovat o klasické pobočky nebo kiosky v obchodních centrech. Ale to není jediný způsob, který mohou využít, v současné době se ukázalo výhodné spojení s finančně poradenskými společnostmi, se kterými zakládají poradenská místa. Příkladem je spojení mBank a Broker Consulting (BrokerPOINT) nebo ZUNO Bank se společností Chytrý Honza (Chytrá adresa). Již v roce 2010 zahájila své partnerství také UniCredit Bank a společnost Partners. Jde sice o rychlé získání obchodních míst, ale na druhou stranu banka ztrácí svou dominanci. V oblasti vyplácení hotovosti je v současné době aktuální také spojení Air Bank a Sazky nebo společnosti Zaplo a prodejen GECO (vyplacení půjčky Zaplo na prodejnách GECO).

U velkých bank můžeme sledovat snahu o optimalizaci rozsáhlé pobočkové sítě. Příkladem je právě ČS, která začíná rušit pobočky v malých městech a na vesnicích. V okresních městech jiné banky soustřeďují například několik obchodních míst do jednoho místa (banka, pojišťovna, penzijní společnost, stavební spořitelna), příkladem je ČSOB – Bankopojišťovna.

Vývoj počtu poboček jednotlivých bank



V následující tabulce je uvedeno porovnání aktuálního počtu poboček jednotlivých bank s počtem v minulých letech:

Banka 2012* 2013* 2014* 2015* 2016**
Air Bank 18 23 24 31 34
ČS 658 653 644 621 608
ČSOB 238 234 232 230 231
Equa bank 13 13 19 58 59
Era/Poštovní spořitelna 73 74 76 75 73
Fio banka 70 72 75 75 77
Komerční banka 399 399 399 397  397
mBank N/A N/A N/A 25 25
MONETA Money Bank
(dříve GE Money Bank)
260 252 243 229 229
Raiffeisenbank 125 123 119 122 132
Sberbank 24 22 27 29 29
UniCredit Bank 98 175 173 171 179
ZUNO Bank 0 0 0 0 11
*  stav k 31.12. daného roku
** stav k 30.6. daného roku
Pozn:
- u ČSOB, Poštovní spořitelny, MONETA Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank jde v roce 2016 o údaj k 31.3.2016
- u KB jde v letech 2015 a 2016 o počet včetně divize pro korporátní klienty na Slovensku
- u mBank jsou do celkového počtu poboček zahrnuty jak Finanční centra, tak kiosky
- u ZUNO Bank se v roce 2016 jedná o pobočky Chytrá adresa (spojení ZUNO a společnosti Chytrý Honza)


Z výše uvedeného srovnání lze říci, že nové banky začínaly jen s malým počtem poboček a nabízely především online služby, ale jak se ukazuje, osobní kontakt je důležitý a nové banky investují do rozvoje pobočkové sítě.


Žebříčky a přehledy:


Menší banky - každá šla svou cestou



Rozdílný přístup k pobočkové síti ze strany Air Bank a ZUNO Bank



Příkladem nových bank je Air BankZUNO Bank. Přestože mohou klienti Air Bank využívat většinu služeb pomocí internetu, staví banka od začátku i svou vlastní pobočkovou síť. Už při startu měla ve vybraných krajských městech 12 poboček. V průběhu let 2012 až 2015 otevřela dalších 19 poboček, z toho jich v roce 2015 přibylo sedm. Síť se tak rozšířila až na aktuálních 34 poboček. ZUNO Bank se ještě v roce 2015 prezentovala jako jediná banka bez poboček a uváděla to jako svoji konkurenční výhodu. Nyní spolu s Chytrým Honzou provozuje 10 obchodních míst.

Spolupráce mBank s Broker Consulting



Jedním z hlavních cílů spolupráce mBanka Broker Consulting je otevření až 70 nových obchodních míst do konce roku 2017 pod hlavičkou BrokerPOINT. První byl otevřen v prosinci minulého roku v Praze, druhý v lednu v Lounech. Aktuálně je otevřeno 5  BrokerPOINTů a další dva se dokončují.

Fio banka rostla organicky



Fio banka otevřela svou 77. pobočku v lednu tohoto roku. Během 6 let se česká Fio banka vypracovala z malé nízkonákladové banky mezi střední banky s širokou nabídkou služeb.

Sberbank za zády s největší ruskou bankou



V roce 2015 pokračovala Sberbank v posílení svých prodejních kanálů. Pobočková síť se rozšířila o tři nové pobočky, čímž byla dále pokryta vytipovaná města v ČR a posílena přítomnost v Praze.

Velké banky počty poboček mírně redukují, ale ne drasticky



Velké banky si rozsah svých pobočkových sítí více méně drží. Nejvíce výrazný pokles pobočkové sítě je vidět u České spořitelny, která od roku 2012 postupně počet svých poboček snižuje. Za 5 let došlo ke snížení počtu poboček o 50. Další bankou je MONETA Money Bank (dříve GE Money Bank) u které došlo ke snížení počtu poboček o 31.

Zákazníci ČSOB a Ery mohou využívat kromě poboček navíc i obchodních míst České pošty, v roce 2015 jich bylo přibližně 3 100. Kvůli pokračující optimalizaci sítě poboček byly některé pobočky ČSOB zavřeny a několik nových otevřeno.

Počet poboček Komerční banky se v jednotlivých letech výrazně nemění. Banka se soustředí především na rekonstrukce stávajících obchodních míst.






Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.