Žebříčky Přehledy

Jak se u českých bank přihlašujeme do internetového bankovnictví a jak potvrzujeme platby?


6.9.2016  |  Zdeněk Bubák, Veronika Dusová

Jaké bezpečnostní prvky používají české banky pro ověření vaší totožnosti při přihlašování se do internetového bankovnictví nebo při provádění platby z účtu? Nejčastějším způsobem autentifikace je vygenerování SMS a soubor s klientským certifikátem. Nicméně nově se objevují metody využívající mobilní telefon vlastníka účtu. Přinášíme vám přehled všech autorizačních a potvrzovacích metod pro internetové bankovnictví používaných českými bankami.


Zanalyzovali jsme pro vás možnosti a metody ověřování přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví. Současně přinášíme i přehled způsobů potvrzování plateb, prováděných v internetovém bankovnictví. Ověřování totožnosti čili autentifikace přihlašovacích údajů a plateb, slouží k omezení rizika, že se k vašemu účtu přes internet přihlásí někdo jiný. Nejčastějším způsobem je vygenerování a zaslání na mobilní telefon klienta SMS, která obsahuje bezpečnostní kód, jenž je nutné uvést v rámci přihlašování nebo při odesílání platby. Nicméně existují i další metody. Celý přehled možností přinášíme v tabulce níže. Banky často umožňují používat i více metod současně, např. certifikát a SMS s kódem.

Přehled přímého bankovnictví nabízeného českými bankami najdete zde


Jaké typy ověřování totožnosti v iternetbankingu existují?



Typ ověřování Popis
SMS s kódem SMS je vygenerována kliknutím na tlačítko, které je součástí přihlašovacího dialogu do internetbankingu. Po příchodu SMS na mobilní telefon klient opíše bezpečnostní kód ze SMS do internetového bankovnictví a banka si tak ověří totožnost klienta. Jde o nejpoužívanější metodu ověřování totožnosti.
Certifikát  První soubor s certifikátem vygeneruje pro klienta banka a předá mu jej na přenosném paměťovém médiu. Další certifikáty (před uplynutím platnosti) si již klient generuje sám přes internetové bankovnictví. V souboru s certifikátem může být uloženo pro kontrolu také heslo, které pak klient uvádí v rámci přihlašovacího dialogu. Soubor může mít klient uložen samostatně na externím paměťovém médiu nebo jej lze nahrát do internetového prohlížeče. Při přihlašování se musí zadat (alespoň poprvé) cesta k souboru s certifikátem, přičemž internetbanking si pomocí souboru ověří identitu klienta.
Mobilní  aplikace Banka pošle informaci o pokusu o přístup do internetového bankovnictví současně do mobilní aplikace v chytrém telefonu a zde klient přihlášení nebo odeslání platby potvrdí. Banka tak zjistí, že je to skutečně on, kdo se pokouší o přístup do internetbankingu nebo chce odeslat platbu. Jde o nejmodernější metodu.
Čipová karta s elektronickým podpisem Jde o klasickou kartu z plastu s čipem, v němž je nahrán elektronický podpis klienta, který slouží k ověření totožnosti klienta. Ke kartě je nutná čtečka čipových karet připojená k počítači.
Autorizační kalkulačka Zařízení v podobě kalkulačky vygeneruje unikátní bezpečnostní kód, který se vloží do internetového bankovnictví a podle něhož banka pozná, že jde o vlastníka dané kalkulačky. Jde o jednu z nejstarších a v současnosti nejméně používaných metod.

Názvy používané bankami pro jednotlivé metody


  • SMS s kódem - autorizační SMS, SMS klíč, SMS kód
  • Certifikát - klientský, osobní, bezpečnostní, digitální, podpisový certifikát, elektronický klíč
  • Mobilní aplikace - smart klíč, mobilní klíč, potvrzování pomocí Mobilní aplikace
  • Čipová karta - čipová karta, MůjKlíč
  • Autorizační kalkulačka - kalkulačka, bezpečnostní klíč
Čtěte zde:
Air Bank zavedla potvrzování plateb bez opisování kódu ze SMS. Nově stačí mobilní aplikace


Žebříčky a přehledy:


Ověřování přístupu do internetbankingu a potvrzování plateb



Následující tabulka porovnává možnosti ověřování potvrzování plateb a přihlašování do IB* vybraných bank včetně poplatků za tyto služby:

Banka Potvrzování plateb Přihlašování do IB* Poplatek za ověřovací službu
Air Bank autorizační SMS / potvrzování pomocí Mobilní aplikace zdarma
Česká spořitelna Klientský certifikát / autorizační SMS Klientský certifikát / přihlašovací SMS 350 Kč vygenerování Klientského certifikátu s roční platností (obnova v termínu 350 Kč)

zdarma autorizační SMS

2 Kč přihlašovací SMS
ČSOB ČSOB Smart klíč / SMS klíč / Čipová karta s el. podpisem /  SMS klíč + čipová karta (oba způsoby současně) zdarma ČSOB Smart klíč

zdarma SMS klíč

500 Kč** vydání čtečky čipových karet

400 Kč*** vydání a obnova bezp. certifikátu v pobočce (v ceně je vydání nebo výměna čipové karty)
Equa bank SMS klíč zdarma
Fio banka SMS kód / elektronický klíč (soubor v PC) /  SMS kód + el. klíč (oba způsoby současně) - zdarma SMS kód

zdarma elektronický klíč
MONETA Money Bank Mobilní klíč / Digitální certifikát Digitální certifikát zdarma
mBank SMS kód - zdarma

Komerční banka
SMS kód / Osobní certifikát (elektronický klíč) / čipová karta MůjKlíč zdarma SMS kód

zdarma Osobní certifikát

390 Kč vydání čipové karty MůjKlíč

250 Kč + 21 % DPH vydání čtečky čipových karet

640 Kč vydání kompletu čtečka a čipová karta
Raiffeisenbank Osobní Elektr. klíč / Mobilní Elektr. Klíč
zdarma první zřízení služby, jinak 50 Kč za účet Mobilní Elektronický klíč

89 Kč měsíčně za účet Osobní Elektronický klíč
UniCredit Bank Online Banking klíč / SMS klíč / bezpeč. klíč (kalkulačka) zdarma Online Banking klíč

50 Kč (sada 100 sms) SMS klíč

490 Kč jednorázově bezpeč. klíč (kalkulačka)
ZUNO Bank SMS kód - zdarma
Zdroj: Scott & Rose
Vysvětlivky:

*   IB = internetové bankovnictví
**  Cena za první vydání čtečky či náhradu za znehodnocenou čtečku nepodléhá DPH. V ostatních případech prodeje čtečky je nutné cenu navýšit o 21 % DPH.
*** Zdarma / 200 Kč – obnova bezpečnostního certifikátu provedená prostřednictvím internetového bankovnictví – klient s ČSOB Aktivním kontem, ČSOB Exkluzivním kontem, ČSOB Plus Kontem / ostatní klienti.







Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.