Žebříčky
Přehledy
Bankovní účty
Spoření
Penze
Půjčky
Pojištění
Investice
Banky a pojišťovny
Kolik nás stálo vedení běžného účtu v bance v roce 2016? Zlevnění v posledním čtvrtletí zařídila Česká spořitelna
25.1.2017 | Zdeněk Bubák, Martin Olejník
Přinášíme vám pravidelnou čtvrtletní informaci o vývoji klientských nákladů na vedení účtu v bance. Vycházíme přitom z analýzy společnosti Scott & Rose za 4. čtvrtletí roku 2016. Vedení účtu v bance v posledním kvartále roku 2016 vyšlo opět o něco levněji než v předchozím období. Průměrné roční náklady, bez ohledu na velikost bank, pro standardní klienty ve čtvrtém čtvrtletí roku 2016 klesly o 7 korun, tj. o 0,72 % oproti třetímu čtvrtletí, a činily 965 korun. Náklady pro tzv. internetového, neboli spořivého, klienta klesly dokonce mezi stejnými obdobími o 36 korun na 221 korun ročně.
Zobraz diskusi (0)
Podle pravidelné čtvrtletní studie společnosti Scott & Rose roční průměrné náklady na vedení bankovního účtu v Česku, tj. průměr všech poplatků za vedení účtu nebo balíčku a za další transakce, které provádí
modelový klient
(konkrétně tzv. standardní klient) ve 4. čtvrtletí 2016, klesly o 0,72 %, a to z 972 korun na 965 korun (-7 korun). Pokles jsme zaznamenali již druhé čtvrtletí za sebou. I když ve 2. čtvrtletí náklady vzrostly, celkově se na konci roku nacházejí výrazně níže než v posledním čtvrtletí roku 2015 (
viz Graf č. 1 níže
).
Čtěte zde:
Kolik Češi platili za běžný účet ve třetím čtvrtletí? Banky tentokrát zlevnily
Roční náklady na vedení účtu v letech 2015 až 2016 - standardní občané
(v Kč)
Čtvrtletí
4Q/2015
1Q/2016
2Q/2016
3Q/2016
4Q/2016
Průměr
1 080
983
1 008
972
965
Zdroj: Scott & Rose
Pozn.: chování standardního klienta najdete na
obrázku
Náklady na vedení účtu ve čtvrtém čtvrtletí klesly
Graf č. 1
Autor: Scott & Rose
Na pokles průměrných ročních nákladů na vedení účtu o 0,72 %, tj. o 7 korun, na 965 korun, měla pozitivní vliv změna, kterou zavedla Česká spořitelna. Ta vyřadila z nabídky Osobní účet ČS II a ten byl ve studii nahrazen novým Základním účtem.
Negativní dopad mělo naopak vyřazení banky Zuno ze souboru měřených bank, jelikož v daném čtvrtletí nebylo možné účty této banky zakládat. Tato banka totiž před tím nabízela účet s nižšími než průměrnými poplatky, proto její vypuštění mělo negativní dopad na průměrnou hodnotu poplatků.
Žebříčky a přehledy:
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde
Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Vyzkoušejte si své znalosti o běžných účtech v našem testu zde
Roční náklady na vedení účtu v letech 2015 až 2016 - internetoví občané
(v Kč)
Čtvrtletí
4Q/2015
1Q/2016
2Q/2016
3Q/2016
4Q/2016
Průměr
394
283
287
257
221
Zdroj: Scott & Rose
Pozn.: chování internetového klienta najdete na
obrázku
Graf č. 2
Autor: Scott & Rose
Srovnání běžných účtů najdete zde
Snížení ročních nákladů na vedení běžného účtu u tzv. internetových klientů* o 14,0 %, tj. o 36 korun, na 221 korun, bylo způsobeno nahrazením Osobního účtu ČS II novým Účtem se službou Moje zdravé finance. Pozitivní dopad změny účtu v nabídce České spořitelny byl korigován vyřazením banky Zuno ze souboru měřených bank, jelikož v daném čtvrtletí nebylo možné účty této banky zakládat. Zuno banka totiž v předchozích obdobích nabízela účet s nižšími než průměrnými poplatky, proto její vypuštění mělo negativní dopad na průměrnou hodnotu poplatků.
* Internetovými klienty jsou nazýváni ti, kteří k transakcím využívají hlavně internet a hotovost vybírají jen z bankomatu vlastní banky. Chování internetového klienta
najdete níže
.
Žebříček běžných účtů najdete zde
Průměrné roční náklady na vedení účtu podle velikosti bank
Náklady na vedení běžného účtu uvedené v první kapitole jsou prostým průměrem nákladů na vedení účtů všech bank (podle chování modelového klienta). Pokud do výpočtu zahrneme i faktor velikosti banky, tj. větší váhu získají náklady na účet větší banky, tak dostaneme následující výsledky:
Roční vážené náklady na vedení účtu - 2015 až 2016 - standardní občané
(v Kč)
Čtvrtletí
4Q/2015
1Q/2015
2Q/2016
3Q/2016
4Q/2016
Průměr
1 332
1 316
1 354
1 312
1 153
Zdroj: Scott & Rose
Roční náklady na vedení bankovního účtu pro standardní klienty při zohlednění velikosti bank v posledním čtvrtletí klesly o 159 korun, tj. o 12,1 %, na 1 153 korun.
Roční vážené náklady na vedení účtu - 2015 až 2016 - internetoví občané
(v Kč)
Čtvrtletí
4Q/2015
1Q/2015
2Q/2016
3Q/2016
4Q/2016
Průměr
375
367,6
368,3
344
181
Zdroj: Scott & Rose
Pozn.: výsledky jsou vážené podle počtu klientů jednotlivých bank
Roční náklady na vedení bankovního účtu pro internetové klienty při zohlednění velikosti bank v posledním čtvrtletí klesly o 163 korun, tj. o 47,4 %, na 181 korun.
Výrazný pokles nákladů na vedení účtu se započítáním vah jednotlivých bank je způsoben výrazným snížením nákladů u České spořitelny, která má v ČR nejvíce klientů.
Chování modelových klientů
Zdroj: Scott & Rose
Fotogalerie
zobrazit fotogalerii
Související články:
Karanténa v peněženkách skončila, Češi opět utrácejí jako před pandemií
Bezkontaktní výběry umožňuje již 1000 bankomatů České spořitelny
Česká spořitelna spustila nového chatbota. Klientům pomůže s osobními financemi přímo na webu banky
Česká spořitelna umožní klientům v karanténě zřízení hlasové biometrie jen po telefonu, bez nutnosti návštěvy pobočky
Česká spořitelna nabízí podnikatelům platební terminály na 8 měsíců zdarma
Zpět
domů
|
zobrazit plnou verzi
Spravovat nastavení cookies
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.