Žebříčky Přehledy

Jak na novinku skenování obličeje mobilem reagují české banky? Kdy Face ID najdete v mobilním bankovnictví?


18.9.2017  |  aktualizováno 19.9.2017  |  Zdeněk Bubák

Před týdnem představila společnost Apple novou verzi svého chytrého mobilního telefonu, a to Apple X. Telefon postrádá tlačítko pro snímání otisku prstu, místo toho využívá skenování obličeje pomocí funkce Face ID. Jak tato skutečnost ovlivní mobilní bankovnictví českých bank? Chystají se již na nový způsob ověřování identity majitele telefonu a tím i uživatele jejich mobilní aplikace?


Nedávno jsme se věnovali tématu přihlašování se do aplikací mobilního bankovnictví pomocí otisku prstu (více zde). Před týdnem, 12. září 2017, společnost Apple představila spolu s jinými modely svůj zatím nejpokročilejší chytrý mobilní telefon, a to iPhone X (čti deset - pozn. redakce). Pro zasvěcené ani nebylo překvapením, že na něm chybí tlačítko pro skenování otisku prstu, tj. s funkcí Touch ID. Důvodem je to, že se displej telefonu rozprostírá až k rámečkům a na zmíněné tlačítko nezbylo místo. Firma do termínu nezvládla tlačítko skrýt pod displej a současně se jí zřejmě nechtělo po vzoru konkurence dávat tlačítko Home s čtečkou otisku prstu na zadní stranu telefonu. Díky uvedenému Apple zapracoval na skenování obličeje v 3D režimu tak, aby tuto technologii nebylo možné ošálit třeba fotografií, a nový systém "poznávání majitele telefonu" je na světě. Apple ho nazval Face ID.



Nový systém rozpoznání uživatele telefonu tak dopadne i na bankovní aplikace, do kterých právě čtení otisku prstu postupně banky implementovaly. Pomocí Touch ID se přihlásíte do aplikace a u některých bank pomocí něho dokonce potvrdíte platby nebo změny, které je potřeba autorizovat.

Srovnání bankovních účtů najdete zde

V současnosti Touch ID (pro iOS) a jeho obdobu pro Android můžete využít v mobilních aplikacích následujících bank: Air Bank, Banky CREDITAS, České spořitelny (jen u aplikace Můj stav určené pro pasivní operace), ČSOB a Poštovní spořitelny, Equa bank, Fio banky (jen iOS), Komerční banky, mBank (jen iOS), MONETA Money BankUniCredit Bank.

Banky, které otisk prstu ve svém mobilním bankovnictví zatím nevyužívají jsou:  Oberbank, Raiffeisenbank, Sberbank a Waldviertler Sparkasse.


Žebříčky a přehledy:

V jakém stavu jsou přípravy na skenování obličeje u českých bank?



Vzhledem k tomu, že se nový způsob rozpoznání majitele mobilního telefonu z iPhone X dotkne i bankovních aplikací, zeptali jsme se jednotlivých bank, zda se na tuto změnu již připravují a jak daleko případně jsou.

Rok 2018 s Face ID u Raiffeisenbank a ČSOB



Mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká uvedla: „Aktuálně pracujeme na implementaci Touch ID, které je naplánováno na první polovinu roku 2018. Jelikož obsluha Face ID vychází z hlediska vývoje aplikací ze stejných programátorských postupů jako Touch ID, budeme tedy automaticky podporovat obě technologie, a to podle příslušné platformy - strategie Apple je v současnou chvíli taková, že bude k dispozici buď jedno nebo druhé.“

Podobně konkrétní byla i odpověď z ČSOB: „Implementaci technologie Face ID pro použití v mobilních aplikacích ČSOB analyzujeme a předpokládáme, že k jejímu plošnému zavedení dojde v průběhu příštího roku,“ odpověděl Patrik Madle, tiskový mluvčí ČSOB.

Skenování obličeje asi nebude problém, ale rozhodující bude až testování s konkrétním přístrojem



Jana Karasová z Air Bank si myslí, že by s implementací Face ID neměl být problém, ale stoprocentní jistota bude, až bude aplikace banky vyzkoušena na konkrétním přístroji Apple X. „Z dokumentace, kterou společnost Apple zveřejnila, není ještě zcela jasné, jak bude tato technologie řešená z pohledu programátora. Pokud by se jednalo jednoduše o biometrickou autentizaci, pravděpodobně by to pro mobilní aplikaci My Air neměl být problém. Mobilní aplikace pro klienty Air Bank My Air má totiž v sobě  biometrickou autentizaci zakomponovanou. To znamená, že klienti s chytrým telefonem se čtečkou otisků prstů se přihlásí do aplikace pomocí otisku prstu a klienti s tímto novým typem telefonu by se zas pravděpodobně měli přihlásit pomocí rozpoznání tváře. Zda tomu tak ale skutečně bude, zjistíme, až si budeme moct nový typ telefonu osahat,“ řekla Karasová.

Komerční banka, Česká spořitelna, Equa bank a UniCredit Bank "ano", ale bez termínu



Komerční bance možnost zavedení této nové funkcionality také analyzují a příslušní vývojáři se jí věnují. „Novinku ale zatím není možné reálně začít testovat, jelikož telefony s touto funkčností zatím nejsou k dispozici,“ uvedl Pavel Zúbek, tiskový mluvčí Komerční banky.

Česká spořitelna počítá s Face ID pro přihlášení do aplikace. U potvrzování plateb pomocí Face ID je ale zatím opatrná: „Vstup do naší nové aplikace George i do dalších aplikací České spořitelny už nyní ověřujeme přes otisknutí prstu, které je součástí zabezpečení systémů iOS i Android. Je tedy pravděpodobné, že ověření obličejem převezmeme také, pokud bude splňovat všechny naše bezpečnostní standardy. Jiným tématem je ověření platby. Zde plánujeme vlastní řešení a budeme zcela jistě provádět i vlastní podrobnou analýzu toho, zda je zabezpečení skenem obličeje vhodné pro nakládání s finančními prostředky, případně do jaké částky je toto zabezpečení dostačující. Bezpečnost našich klientů je pro nás jasnou prioritou,“ uvedla Andrea Studihradová z tiskového centra ČS.

Equa bank sdělila, že s Face ID počítá ve stejném režimu, v jakém dnes využívá Touch ID, s tím, že o termínu zavedení bude včas informovat.

UniCredit Bank určitě pro rozeznávání identity klienta přes Face ID zváží. „Jedním dechem však dodávám, že musí být dodržena všechna bezpečnostní pravidla,“ doplnil Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank.

MONETA Money Bank zavedení služby Face ID také plánuje. „V současnosti řešíme technické detaily. O termínu spuštění této služby zatím nebylo rozhodnuto,“ sdělil tiskový mluvčí banky Jakub Švestka.

Fio banka a Sberbank vyčkají na to, jak se technologie osvědčí v praxi



Jediná Fio banka sdělila, že zatím funkci Face ID do svého Smartbankingu nechystá. Očekává, že ji nejprve řada odborníků podrobí důkladnému zkoumání, jestli není zranitelná. „Než bychom tuto technologii implementovali, chceme si být jistí, že nepůjde oklamat,“ naznačil Zdeněk Kovář, tiskový mluvčí Fio banky.

Zástupce Sberbank, Ladislav Pazderka, Head of On-line Applications, k dotazu sdělil: „Do budoucna bychom rádi do mobilního bankovnictví naimplementovali i novinky z oblasti nových bezpečnostních trendů jako je Face ID, se kterou přišel minulý týden Apple. Novou technologii sledujeme a budeme konzultovat s naší bezpečností, zda ji lze využít jako nový bezpečnostní prvek pro přihlašování a potvrzování transakcí. Aktuálně je pro nás priorita spuštění nového internetového a mobilního bankovnictví, včetně finger print, poté budeme průběžně přidávat nové funkcionality a možností je i zavedení Face ID.“

(Pozn.: reakce Sberbank a MONETA Money Bank doplněny 19.9.2017)






Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.