Žebříčky Přehledy

Místo trvalého pobytu si můžete kdykoliv změnit


11.6.2019  |  Komerční článek

Trvalý pobyt nemusí řešit jen cizinci žijící na našem území, kteří se ho u nás snaží získat. Pro občana ČR je sice běžné, že má trvalý pobyt nahlášený v místě, kde bydlí, nicméně existují důvody, proč to chtít zařídit jinak. Několik si jich uvedeme a taky si vysvětlíme, kde se dá trvalý pobyt změnit, jakou adresu si můžete vybrat a na co všechno nesmíte při takové životní změně zapomenout.


Trvalý pobyt je adresa, na které vás mohou oficiálně zastihnout úřady. Tento údaj máte zapsaný v občanském průkaze, u zdravotní pojišťovny a v mnohých dokumentech. Vyplňujete ho skoro všude.

Trvalý pobyt může být jen jeden



Každý člověk může mít pouze jedno místo trvalého pobytu, sám si ho zvolí. Trvalý pobyt lze nahlásit jen v objektu, který je označen číslem popisným či evidenčním a je určen pro bydlení, ubytování či individuální rekreaci. Občan nemusí být vlastníkem dané nemovitosti, nicméně právo někde bydlet je třeba dokládat výpisem z katastru nemovitostí, nájemní smlouvou, členstvím v bytovém družstvu apod.

Proč vůbec někdo chce měnit místo trvalého pobytu?



Stěhování. Tohle je nejčastější důvod, proč chce někdo měnit místo trvalého pobytu. Pro život je nejjednodušší, když ho máte tam, kde doopravdy žijete. I když, jak se dočtete níže, občas můžete požadovat přesný opak.

Anonymita. Někteří lidé chtějí mít z různých důvodů klid. Adresa trvalého pobytu se dá zjistit mnoha způsoby (ano, i navzdory GDPR). Kdokoliv si ji dohledá třeba tehdy, pokud máte živnostenský list a svou adresu jste uvedli jako své sídlo. Právě proto může být někdy lepší nahlásit si trvalý pobyt jinde, než skutečně bydlíte.

Dluhy. Například u zadlužených dětí je velmi praktické, aby si odhlásily trvalý pobyt u rodičů. Jinak by exekutor mohl zabavovat i majetek rodičů v daném domě. Proto je vhodné, aby rodiče požádali o zrušení dosavadního trvalého pobytu, a pokud nemá člověk možnost přihlásit se k jiné adrese, po provedení správního řízení je mu jako místo trvalého pobytu zaevidována adresa městského úřadu. To s sebou samozřejmě nese řadu problémů, protože v občanském průkazu máte pak napsáno „adresa úřadu“. Připravujete se tím třeba o šanci získat zaměstnání nebo úvěr v bance.

Kdo si může trvalý pobyt změnit?



Podle zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech má na změnu trvalého pobytu právo jakýkoliv občan ČR starší 15 let či jím pověřený zmocněnec. U dětí mladších 15 let a nesvéprávných osob to může udělat zákonný zástupce.

Osoby do 15 let za změnu nic neplatí, ostatní jsou povinni zaplatit správní poplatek ve výši 50 Kč. Změna trvalého bydliště je zanesena do agendového informačního systému evidence obyvatel prakticky okamžitě, nejpozději ale do 3 pracovních dnů.

Kde se taková věc vyřizuje?



Změnu musíte nahlásit v místě nového trvalého pobytu, a to na obecním úřadě či na úřadě dané městské části. Zpravidla jde o pracoviště evidence obyvatel. S sebou si každopádně musíte přinést:
  • platný občanský průkaz,
  • výpis z katastru nemovitostí či nájemní smlouvu apod.
Pokud nemáte nájemní smlouvu, sežeňte si písemný souhlas vlastníka nemovitosti. Jestli ji máte, souhlas vlastníka nepotřebujete, i když je slušností ho o tom informovat.
Na přepážce vyplníte tzv. Přihlašovací lístek k trvalému pobytu, a než budete odcházet, dají vám žlutý lístek s názvem Potvrzení o změně trvalého pobytu. Ten slouží jako náhradní doklad do doby, než si necháte zhotovit nový občanský průkaz. Svůj trvalý pobyt máte totiž zapsaný v mnohých dokumentech, které je třeba aktualizovat.

Co všechno je třeba změnit při změně trvalého pobytu?



Nahlášení nového místa trvalého pobytu na příslušném obecním úřadě je teprve začátek. Čeká vás ještě trocha zařizování a změn:

Občanský průkaz: O nový je třeba požádat do 15 pracovních dnů, často to jde udělat na stejné přepážce, na níž si nahlašujete nové místo pobytu.

Registr vozidel: Máte-li auto, je potřeba vyměnit malý techničák a doplnit nové údaje do velkého. Máte na to 10 dní a zaplatíte 50 korun. Formalitu vyřešíte na jakémkoliv registru vozidel, nemusí jít o místo vašeho starého či nového bydliště.

Zdravotní pojišťovna: 30 dní máte na oznámení změny zdravotní pojišťovně. U většiny pojišťoven vyřídíte změnu i elektronicky či telefonicky.

Správa sociálního zabezpečení: Tady hlásí změnu pouze příjemci důchodů, a to na sociálce (jestli důchod chodí na účet), či na poště (pokud dostáváte peníze složenkou).

Živnostenský úřad: Tento bod se zase týká pouze podnikatelů. Ke všemu jenom těch, kteří mění současně sídlo podnikání. Ti mají na změnu 15 dní. Na druhou stranu ti, co kdysi uvedli, že je místo podnikání vždy shodné s místem trvalého bydliště, hlásit nic nemusejí.

V řidičském průkazu se od roku 2018 místo trvalého pobytu už ani neuvádí. Máte-li starší řidičák, také ho měnit nebudete. Že je tam špatný údaj, ničemu nevadí, v novém už kolonka s bydlištěm nebude. Úřad práce i finanční úřad se o změně dozví samy, informovat je nemusíte. Ještě si však pohlídejte zaměstnavatele, pojišťovny, lékaře, telefonní operátory či banky.

Kde vzít místo trvalého pobytu?



Pokud pro vás z nějakého důvodu není možné zapsat si místo bydliště tam, kde skutečně žijete, a přitom nechcete skončit na úřadě, zaplaťte si své místo trvalého pobytu. Nejde o žádné vysoké částky. Například společnost Virtuanum nabízí trvalý pobyt v Brně za 4 999 Kč na 10 let. Všechno si zřídíte online a jako bonus získáte rok skenování pošty zdarma. Pak si lze službu přebírání a skenování pošty doplatit. U konkurence přitom za místo trvalého pobytu zaplatíte kolem 500 Kč měsíčně.






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.