Žebříčky Přehledy

Jak probíhají odklady splátek půjček a hypoték a další aktuality z prostředí bank v období koronavirové epidemie


30.3.2020  |  aktualizováno 14.4.2020  |  Zdeněk Bubák, zprávy z bank

Odkládání splátek úvěrů včetně hypoték je v plném proudu. Jednotlivé banky informují o tom, kolika klientům již byla od začátku opatření v důsledku koronavirové epidemie splátka odložena. Vláda ve středu schválila tzv. moratorium pro splátky úvěrů včetně hypoték. Klienti bank si budou moci prostřednictvím jednoduchého formuláře vybrat, zda chtějí 3měsíční nebo 6měsíční odklad splátek. Odklad se bude týkat jak jistiny, tak úroků. Očekáváme, že banky budou postupně na toto opatření reagovat. Jako první oznámila Air Bank, že odkládá splátky již podle nového nařízení. Zprávy z jednotlivých bank postupně do textu doplňujeme.


Některé banky již od pátku 20. března 2020 umožňují požádat o odklad splátek spotřebitelských úvěrů, hypoték nebo úvěrů pro podnikatele, a to z důvodu následků opatření souvisejících s koronavirovou epidemií, jejíž první potvrzené případy se v Česku objevily 1. března 2020 a dnes se počet pozitivně testovaných osob v tuzemsku blíží ke třem tisícům. Více se o tom, jak požádat u vaší banky o odklad splátek dozvíte v tomto našem článku: Podmínky pro odklad splátek úvěrů a hypoték u jednotlivých bank. Jak o odklad zažádat?

Aktuality:

15. 4. 2020 - Equa bank spustila novou aplikaci pro žádosti o odklad splátek úvěrů osobních půjček. Žádost klient vyřídí během minuty a okamžitě se dozví kompletní informace, jak odklad ovlivní následné splácení. To je v současné době na bankovním trhu podle banky unikátní. Celkem již Equa bank vyřídila přes 4000 žádostí.
 
Koncem minulého týdne banka spustila novou aplikaci pro podání žádostí na https://www.equabank.cz/odklad-splatek.
7.4.2020 - Sněmovna schválila, že si klienti bank budou moci odložit splátky spotřebitelských úvěrů a hypoték o 3 měsíce nebo 6 měsíců, a to an návrh vlády (viz moratorium pro splátky úvěrů - níže).

6.4.2020 - Podle serveru Penize.cz nebude Česká spořitelna během přerušení splácení spotřebitelům u hypoték počítat úroky (u spotřebitelských úvěrů ano). Také Banka Creditas nebude spotřebitelům počítat úroky u hypoték a jiných úvěrů zajištěných nemovitostí. Obě banky však budou muset úročení obnovit ve chvíli, kdy parlament schválí příslušný vládní návrh na odklad splátek úvěrů (viz Moratorium). Tento návrh totiž počítá s tím, že se úroky u hypoték za období odkladu snižovat aniodpouštět nebudou.

3.4.2020 - Air Bank a Banka Creditas oznámily během čtvrtka a pátku (2. a 3.4.2020), že jsou připraveny odkládat splátky až na 6 měsíců, tj. podle moratoria vlády na odklad splátek z 1.4.2020..

1. 4. 2020 - Vláda ve středu schválila tzv. moratorium pro splátky úvěrů včetně hypoték. Klienti bank si budou moci prostřednictvím jednoduchého formuláře vybrat, zda chtějí 3měsíční nebo 6měsíční odklad splátek. Odklad se bude týkat jak jistiny, tak úroků. Banka nebude zkoumat, zda klient byl nebo nebyl postižen epidemií koronaviru. Odklad bude umožněn jak fyzickým osobám - nepodnikatelům, tak podnikatelům a firmám. U firem se nebude odkládat placení úroku. Pro všechny případy dále platí, že půjde odložit jen splátky u úvěrů uzavřených do 26.3.2020 a u těch, kde nebyl úvěr k 26.3.2020 v prodlení ve splátkách o více než 30 dnů. Úroky se budou platit v původní výši, jen u spotřebitelských úvěrů bude jejich výše zastropována na úroveň REPO sazby + 8 % p.a., v současnosti 9 % p.a. Lidé a firmy musí o odklad splátek požádat a prohlásit, že to je kvůli pandemii. Banky to zkoumat nebudou. Odložení splátek bude bezplatné. Kontokorentů a kreditních karet se nové nařízení vlády netýká. O opatření informovala ministryně financí Alena Schillerová ve středu 1. dubna 2020 na tiskové konferenci.

31.3.2020 - Jak vyplývá z aktuálního průzkumu, který pro Komerční banku zpracovala agentura IPSOS, chce jen necelá třetina (32 %) občanů České republiky s hypotékou nebo spotřebitelským úvěrem využít možnosti odkladu splátek na tři měsíce. Průzkum se uskutečnil v době od 25. do 29. března 2020 na vzorku 1100 respondentů. Nejvíce lidí plánuje o odklad žádat v Karlovarském kraji (47 %), naopak nejméně v Libereckém kraji (16 %). V Praze chce o odklad splátek požádat 42 % dlužníků. Z průzkumu dále vyplývá, že dostatečný finanční polštář pro nečekaný výpadek příjmů má 51 % dotazovaných. V tomto směru jsou nejzodpovědnějšími kraji Olomoucký (62,7 %) a Pardubický kraj (36,8 %). „Průzkum potvrdil naše očekávání, že odklad splátek nyní využije jen menší část klientů bank,“ uvedl Jan Kubálek, manažer pro strategii retailového bankovnictví v Komerční bance.

Kolik klientů u jednotlivých bank podalo žádost o odklad splátek?



Česká spořitelna



Spořitelna již přijala a zpracovala více než 20 300 žádostí o odklad splátek úvěrů individuálních i firemních klientů, jejichž schopnost splácet je ohrožena probíhající koronavirovou pandemií. O odložení splátek dosud požádalo 18 600 individuálních a 1 700 firemních klientů.

Banka umožňuje online odklad splátek až o 6 měsíců, nabízí zvýhodněné úvěry se zárukou a pokračuje ve standardním úvěrování a financování firem i jednotlivců. Banka tedy neuvažuje o omezení nebo zastavení úvěrování. Spořitelna navíc jako jedna z mála bank na trhu, po dobu odkladu neúčtuje klientům úroky z hypotečních úvěrů, takže celková jistina i doba splácení hypotečního úvěru se nemění. Více o podmínkách odkladu zde.

Na dotaz Finparády.cz ohledně toho, jak se projevila epidemie koronaviru a nouzový stav na počtu nových žádostí o úvěr, mluvčí České spořitelny Filip Hrubý odpověděl, že zájem o spotřebitelské úvěry od Spořitelny poklesl o 70 %.

Další informace k odloženým splátkám u ČS:
  • 56 % tvořily žádosti o odklad spotřebitelských úvěrů, 35 % žádosti o odklad hypotečních úvěrů a zbývajících 9 % tvořily žádostí o odklad firemních úvěrů;
  • Většina žádostí byla zpracována v průběhu 48 hodin
  • Pro maximální zjednodušení celého procesu byl do zpracování nejjednodušších žádostí zapojen i robot, který zpracoval zhruba 20 % žádostí individuálních klientů;
Firemní klienti, podnikatelé a OSVČ mohou žádat až o 6 měsíční odklad splátek úvěru, aniž by po dobu odkladu byl snížen jejich rating. Konkrétní podmínky odkladu odpovídají situaci a potřebám firmy a jsou sjednávány na zcela individuální bázi. Zhruba polovina z dosud došlých žádostí firemních klientů byla schválena již v průběhu prvního týdne, u ostatních se jednání o odkladu finalizují. Z 1 500 firemních klientů, kteří požádali o odklad splátek z důvodu postižení pandemií, bylo:
  • 1 490 malých firem a osob samostatně výdělečně činných s průměrným objemem úvěru okolo 1,5 milionu korun. Z hlediska oblasti podnikání mezi těmito žadateli dominují - pohostinství, pronájem nemovitostí, obchodní činnost, automobilová doprava a servis;
  • 210 středně velkých firem.
  • banka je v průběžném kontaktu i s řadou velkých firemních klientů a je připravena jim vyjít vstříc
Zvýhodněné úvěry se zárukou

Česká spořitelna začne v průběhu začátku dubna poskytovat zvýhodněné úvěry se státní zárukou v rámci programu COVID II*, který připravuje Českomoravská záruční a rozvojová banka (ČMZRB) společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO). Díky tomuto programu získají malé a střední firmy zvýhodněný úvěr se zárukou k provoznímu financování. Výhodný úvěr lze čerpat na tři roky a jeho primárním cílem je pomoci podnikatelům s následky koronavirové epidemie.
  • Úvěr bude možné poskytnout až na 3 roky ve výši od 10 tisíc do 15 milionů korun na zajištění provozních financí a cash-flow. Primárně je půjde využít na úhradu mzdových nákladů, nájmu, energií, dodavatelsko-odběratelských faktur, materiálu či zásob.
  • Poskytovaná záruka ze strany ČMZRB bude krýt 80 % komerčního úvěru a podnikatelé budou moci zároveň čerpat finanční příspěvek až jeden milion korun na úhradu úroků. Předpokládaná doba ručení bude tři roky.
  • Více informací o úvěru COVID II je na  https://www.cmzrb.cz/cmzrb-rozdeli-dalsich-5-miliard-na-covid-ii/
Stanovisko generálního ředitele České spořitelny k návrhu na plošné odložení splátek

"Intenzivně pomáháme všem našim individuálním i firemním klientům, které postihla pandemie a umožňujeme jim až 6 měsíční odklad splátek, stejně jako jim i nadále poskytujeme standardní provozní financování. Chceme tak zabránit insolvenčnímu dominu a udržet spolu s firmami a podnikateli i desítky tisíc pracovních míst, které vytvářejí. Je složité nyní analyzovat dlouhodobé ekonomické dopady plošného moratoria splácení úvěrů, můžeme pouze vycházet z našich zkušeností, které indikují  vysoká rizika spojená se zamrznutím aktivity v celých hospodářských odvětvích, což by mohlo mít v dlouhodobém hledisku ještě negativnější dopady než stávající pandemie. Jsme přesvědčeni, že ekonomicky pandemie rozhodně nepostihla všechny bankovní klienty a snažíme se, aby naše pomoc směřovala co nejrychleji a v maximální míře především k těm z našich klientů, jejichž schopnost splácet byla pandemií postižena, proto nepovažujeme návrh plošného moratoria za ekonomicky efektivní, " říká Tomáš Salomon, předseda představenstva České spořitelny

* O programu COVID II se dočtete více zde: https://m.finparada.cz/6278-Jak-probihaji-odklady-splatek-pujcek-a-hypotek.aspx


Žebříčky a přehledy:


ČSOB



Za oblast hypotečních úvěrů eviduje banka zhruba 700 žádostí. Odklad splátek u spotřebitelských úvěrů ČSOB plně spustila ve středu 25. 3. a nyní eviduje žádosti od necelých 4000 klientů. Klienti si mohou požádat primárně elektronicky na webu ČSOB či v internetovém bankovnictví. Všechny žádosti banka postupně zpracovává.

Celá skupina ČSOB včetně Hypoteční banky, ČMSS i Poštovní spořitelny nabízí lidem, kteří se dostali do tíživé situace v souvislosti s epidemií koronaviru, odklad celých splátek (tj. včetně úroků) úvěrů i hypoték po dobu 3 měsíců, a to bez nutnosti dokládat konkrétní situaci klienta. U úvěrů na bydlení navíc nabízí odklad splátek jistiny úvěrů (tj. bez úroků) o 6 – 12 měsíců.

"V těchto nelehkých časech nechceme lidem více stěžovat současnou situaci a nadále financujeme bydlení bez specifických omezení. Situaci v domácí ekonomice a vyhlídky realitního trhu průběžně monitorujeme a i nadále máme ambici a chuť být dlouhodobým partnerem klientů při řešení bydlení," uvádí Patrik Madle, tiskový mluvčí ČSOB a Poštovní spořitelny, a dodává: "Za oblast spotřebitelských úvěrů děláme a vždy jsme dělali změny v návaznosti na vývoj ekonomické situace a našeho portfolia, protože naší snahou je i nadále zodpovědné financování našich klientů."

Odklad splátek u lidí, kteří jsou dotčeni epidemií koronaviru, nepovede podle ČSOB k negativnímu zápisu do registrů dlužníků. Klienty, kteří měli problémy se splácením již před zavedením aktuálních opatření, bude ČSOB řešit nadále individuálně.

Žádost o odklad splátek mohou lidé podat na webové stránce www.csob.cz případně v internetovém bankovnictví. Odložení splátek vyřizuje ČSOB bez poplatků.

Na dotaz, jak se epidemie koronaviru podepsala na počtu žádostí o nový úvěr, Patrik Madle odpověděl: "Myslíme, že krátkodobě (již v dubnu) se aktuální situace projeví ve významném poklesu poptávky po nových hypotékách a tedy i v objemu nově poskytnutých hypoték. Aktuálně máme za minulý týden pokles v počtu žádostí o hypotéku cca o 30 % oproti stavu před karanténou. Za oblast spotřebitelských úvěrů evidujeme snížení zájmu klientů a vyčkávání v této nelehké době. Klienti si u nás mohou sjednat úvěr bezpečně online."

Pomoc firemní klientele

Prvním žádostem klientů ze segmentu malých a středních firem ČSOB vyhověla již v minulém týdnu, jednalo se o stovky případů. V dalších dnech banka očekává razantní nárůst počtu žádostí, který je připravena rychle vyřídit. Pro firmy a podnikatele spustila také online žádost na adrese: https://www.csob.cz/portal/firmy/stojime-pri-vas/odklad-splatek

„Menším firmám nabízíme jednorázový odklad splátek až o 6 měsíců, v případě větších firem nabízíme tříměsíční odklad a možnost individuálně posuzovaného odkladu o další tři měsíce,“ doplňuje Petr Knapp, člen představenstva ČSOB zodpovědný za firemní klientelu. Podle oblasti podnikání a finanční situace firmy nabízí ČSOB i posunutí platby úroku. Všechny firemní klienty posuzuje ČSOB v souladu s regulací ČNB individuálně tak, aby šlo o pomoc těm, na které dopadají opatření v souvislosti s koronavirovou epidemií přímo anebo v důsledku přerušení dodavatelských a odběratelských řetězců. V těchto případech nebudou úvěry těchto klientů označeny jako defaultní.

„Aktuálně jsme již umožnili odklad splátek všem klientům dotčeným covid-19, kteří o to požádali. V příštích týdnech očekáváme výrazný nárůst žádostí a jsme připraveni vyřídit je obratem, tak jako doposud,“ shrnuje dosavadní stav Petr Knapp a doplňuje: „Naše síť korporátních a firemních poboček je plně funkční, doporučujeme však klientům co nejvíce využívat přímý telefonický nebo e-mailový kontakt na svého firemního bankéře.“ Malé a střední firmy mohou i nadále využívat elektronické bankovnictví ČSOB CEB určené firemním zákazníkům nebo formulář na webu ČSOB v sekci firmy a podnikatelé. „Je nutné, aby nás všichni naši firemní zákazníci kontaktovali co nejdříve, tedy i v případě, že problémy se splácením teprve očekávají,“ zdůrazňuje Knapp.

ČSOB informovala o tom, že pracuje i na tom, aby v co nejkratší době spustila pro firemní klienty i nové úvěry v rámci připravovaných programů ČMZRB (COVID II, COVID III), Evropského investičního fondu nebo ve spolupráci s EGAP.

I nadále banka poskytuje nové firemní úvěry svým stávajícím klientům i neklientům. Ve vybraných oborech zasažených COVID posuzuje jednotlivé žádosti individuálně.

ČSOB přijala opatření tak, aby požadavky byly vyřizovány bez zbytečných odkladů. Až na výjimky všechny pobočky ČSOB zůstávají v provozu se zkrácenou otevírací dobou a všechny naše služby fungují standardně. Klientům je k dispozici internetové bankovnictví 24 hodin, sedm dní v týdnu, posílili jsme také služby naše call centra.



Komerční banka


 
Za první týden využilo možnost požádat o odklad splátek hypotečních a spotřebitelských úvěrů 11 tisíc klientů Komerční banky. Přibližně dvě třetiny žádostí již banka začala zpracovávat. Další zhruba 4 tisíce žádostí řeší dceřiné společnosti KB, nebo jsou z oblasti podnikatelských úvěrů. KB informovala, že své klienty nechce zatěžovat aktuální situaci nadbytečnou administrativou - žadatelé například nemusejí prokazovat snížení příjmu. Firemní klienti navíc mohou využít odklad splátek úvěrů až na dobu 5 měsíců či odpuštění poplatků.

„O odklad splátek mají velký zájem jak fyzické osoby, tak i podnikatelé a firmy. Předpokládáme proto, že tento trend bude trvat i v dalších týdnech. Na situaci jsme připraveni a žádosti v co nejkratším termínu zpracováváme,“ uvedl Jan Juchelka, předseda představenstva a generální ředitel Komerční banky.
 
„Veškeré naše kroky konzultujeme s vládou a informujeme ji o všech přijatých opatřeních na podporu našich klientů. Předpokládáme, že stejně jako ve většině ostatních evropských zemích budou případné další zákonné kroky založené na adresné pomoci lidem či firmám postiženým epidemií koronaviru. Současně očekáváme, že nová legislativa umožní České národní bance přizpůsobit regulaci v oblasti tvorby kapitálu a klasifikace úvěrů a pomůže nám tak v programech podpory našich klientů dále pokračovat,“ dále upřesnil Jan Juchelka.
 
Od začátku dubna plánuje Komerční banka začít poskytovat provozní úvěry se zárukou ČMZRB malým a středním firmám v rámci programu Expanze záruka COVID II. Nový program usnadní podnikatelům v této mimořádné situaci cestu k provoznímu financování a bude přispívat na úhradu úroků z nového úvěru. Komerční banka je aktuálně největším poskytovatelem úvěrů se zárukou ČMZRB v České republice s podílem 33 %.
 
Komerční banka je svým klientům k dispozici i v současné situaci na 235 pobočkách. Veškeré aktuální informace o provozu banky i programech podpory klientů jsou k dispozici na webových stránkách KB. www.kb.cz

Související články:


UniCredit Bank



V současné době obdržela banka přibližně 1300 žádostí klientů o odklad splátek o 3 měsíce. Téměř 50 % žádostí tvoří hypoteční úvěry, 45 % odklad splátek spotřebitelských úvěrů a 5 % úvěrů pro drobné podnikatele a živnostníky.

Klientům, kterým v důsledku globální epidemie výrazně poklesly příjmy, či přišli o práci a potřebují finance pro zajištění každodenních potřeb, banka poskytuje možnost odkladu tří měsíčních splátek hypotečních úvěrů, PRESTO Půjčky a úvěrů pro drobné podnikatele a živnostníky.  Žádosti mohou klienti podávat prostřednictvím formuláře na www.unicreditbank.cz.

UniCredit Bank se zapojila do programu COVID II, který připravuje ČMZRB společně s MPO. Malé a střední firmy tak mohou získat zvýhodněný úvěr se zárukou k provoznímu financování, navíc s finančním příspěvkem na úhradu úroků. Výhodný úvěr lze čerpat na tři roky a jeho cílem je pomoci podnikatelům s následky koronavirové epidemie. Konkrétní podmínky jsou zde: https://www.cmzrb.cz/cmzrb-rozdeli-dalsich-5-miliard-na-covid-ii/.

S více než 100 významných korporátních klientů, kteří podnikají v odvětvích nejvíce zasažených epidemií, jsou poradci UniCredit Bank v každodenním kontaktu a banka jim po individuálním posouzení poskytne odklad splátek jistiny až po dobu 5 měsíců. První žádosti již byly schváleny.

Wüstenrot



Wüstenrot již od počátku koronavirové krize řešil všechny došlé dotazy a žádosti o odklad splátek individuálně, tak jako to prováděl vždy v minulosti. Pro standardizaci žádostí v souvislosti k COVID-19 finanční skupina zprovoznila od 30.3. webový formulář pro lepší a jednodušší zadání žádosti.

Do tohoto okamžiku Wüstenrot obdržel vyšší stovky žádostí, nicméně každým dnem jejich počty logicky rostou.

Odklad splátek je primárně určen fyzickým osobám (tedy zaměstnancům a OSVČ), které nebyly během předchozích tří měsíců v prodlení s platbami.

Wüstenrot přitom nebude klienty, kteří odklad splátek využijí, reportovat do registru dlužníků s příznakem restrukturalizace. Poskytnutí odkladu bude bez poplatku.

Splátky bude možné odložit u všech úvěrových produktů Wüstenrot, a to jak u jistiny, tak u úroků. Odklad splátek bude možný od dubna, žádost je ale možné podat již od 30. března.

Došlé žádosti bude Wüstenrot posuzovat individuálně, tak jako doposud.

K návrhu ministryně financí na plošné odložení splátek na 6 měsíců u všech úvěrů s účtováním „symbolického“ úroku se zatím finanční skupine nevyjadřuje, protože návrh v detailu není k dispozici a nemůže se k němu proto nyní kvalifikovaně vyjádřit.

V tento okamžik finanční skupina (Wüstenrot hypoteční banka a Wüstenrot stavební spořitelna) nechystá žádné omezení, zpřísnění či zastavení poskytování půjček či hypoték. "Nicméně situaci logicky velmi pečlivě monitorujeme a v případě potřeby budeme adekvátně reagovat," uvedla Martina Lambert, tisková mluvčí finanční skupiny Wüstenrot.

Aktuálně Wüstenrot nevidí ani žádný propad v produkci úvěrů a hypoték. "Předpokládáme, že pokles čísel se projeví až v dubnových či květnových statistikách," uzavřela Martina Lambert.

Equa bank



15. 4. 2020 - Equa bank spustila novou aplikaci pro žádosti o odklad splátek úvěrů osobních půjček. Žádost klient vyřídí během minuty a okamžitě se dozví kompletní informace, jak odklad ovlivní následné splácení. To je v současné době na bankovním trhu podle banky unikátní. Po zapojení robotů do vyřizování odkladů, je to další krok, jak Equa bank automatizuje, urychluje a zpřehledňuje proces odkládání splátek pro klienty, kteří se vinou epidemie ocitli v těžké finanční situaci. Celkem již Equa bank vyřídila přes 4000 žádostí.
 
31.3.2020 - Equa bank již vyřídila přes 1100 žádostí o odklad splátek. Banka proces vyřizování žádostí o odklad splátek teď dál zrychluje, do procesu totiž zapojila i roboty. Průměrně je žádost vyřízena s dvoutýdenním předstihem před splatností. U Equa bank lze provést odklad až o 5 měsíců u hypoték, osobních půjček a firemních úvěrů.

„Služby Equa bank byly vždy založeny na individuálním přístupu, protože každý klient je pro nás důležitý a chceme mu poskytnout takové produkty, které opravdu potřebuje. Každou žádost proto nejprve projdeme s klientem po telefonu. Nemusí nic dokládat, jen společně vyhodnotíme jeho situaci, vysvětlíme mu, v čem odklad spočívá a následně v průběhu telefonátu sjednáme změnu. Nejde tedy o něco pro klienty administrativně náročného. Bezplatně odkládáme úroky i jistinu, a to vše bez záznamu v registrech dlužníků. Je důležité také zmínit, že zhruba polovina klientů se při individuální konzultaci s bankéřem nakonec rozhodne pro jiný způsob řešení, který mu více vyhovuje. Například snížení splátek, nebo konsolidace půjček a další. Po nalezení vyhovujícího řešení zapojíme postupně do administrativního procesu roboty, kteří nastaví vše potřebné. Všechny žádosti vyřizujeme průměrně se čtrnáctidenním předstihem před dnem splatnosti úvěru,“ uvedl Ondřej Hák, ředitel Retailového bankovnictví Equa bank.

Klienti osobního bankovnictví mohou o odklad splátek žádat prostřednictvím formuláře, který najdou na www.equabank.cz/odklad-splatek. Klienti firemního bankovnictví by měli kontaktovat svého bankéře.

Equa bank umožňuje odklad splátek všem klientům, kteří se ocitnou ve finanční tísni, způsobené důsledky epidemie. Splátky lze odložit jak u spotřebitelských úvěrů, hypoték a firemních úvěrů. Kromě odkladu splátek nabízí Equa bank klientům s osobní půjčkou i možnost snížení splátky nebo změnu doby splatnosti. Oboje si klient jednoduše a zdarma může změnit prostřednictvím klientského centra po telefonu.

Dalším řešením finančních problémů může být konsolidace půjček nebo jejich refinancování. Equa bank přitom nabízí jednu z nejnižších úrokových sazeb na trhu, a to od 4,8 % ročně.

Moneta Money Bank



14.4.2020 - Skupina MONETA, která zahrnuje i dceřiné společnosti Wüstenrot, již měsíc administruje odklad splátek, o které mohou požádat jak domácnosti, tak firmy bez jakéhokoliv potvrzení. Za tu dobu vyhověla 50 tisícovkám žadatelům v nominální hodnotě 20 miliard korun. „Nabízíme de facto čtyřměsíční odklad, dobrovolně a z naší vůle, protože se snažíme bránit naše klienty před dopady momentální ekonomické situace. Jsme zodpovědnou bankou sami o sobě,“ říká Tomáš Spurný, předseda představenstva MONETA Money Bank.

Největší zájem o odklad splátek mají živnostníci, jejich žádosti tvoří 19,2 % z celkového portfolia banky. Spotřebitelské úvěry tvoří 11,3 %, odklad hypoték pak 8,2 %.

S administrací odkladu nejsou spojeny žádné další poplatky. MONETA svým klientům odkládá tři měsíční splátky a následně adekvátně prodlužuje splatnost jejich úvěru. Dohromady se tak splatnost úvěru prodlouží o 4 měsíce. Výše všech zbývajících anuitních splátek po odkladu zůstane nezměněna s výjimkou poslední splátky, jejíž výše se může lišit. V případě, že je úvěr sjednán s pojištěním, je úvěr pojištěn i při odkladu splátek.

„Díky jednoduchému a propracovanému systému jsme schopni vyřídit všechny standardní požadavky během několika hodin, našim klientům pak zasíláme potvrzovací SMS nebo e-mail druhý den po obdržení jejich žádosti. Jsme tedy schopni ve velmi rychlém časovém úseku vyhovět všem, kteří nás o odklad splátek požádají,“ doplňuje Zuzana Filipová.

On-line formuláře jsou k dispozici na webových stránkách www.moneta.cz/odklad-splatek. Ty od svého spuštění zaznamenaly již téměř 75 000 unikátních návštěvníků.

MONETA se také zapojila do vládního programu COVID II (Pozn. 1. kolo již bylo uzavřeno) a nabídne svým komerčním klientům financování provozních výdajů s 80% zárukou od státu. MONETA se tak připojuje k vládnímu programu na pomoc živnostníkům a malým a středním podnikům, jehož spuštění je plánováno na 2. dubna. S žádostí o zvýhodněný úvěr v tomto programu se mohou klienti obracet na svého bankéře nebo mohou kontaktovat specializované call centrum pro komerční klientelu na telefonním čísle 224 444 555.

Raiffeisenbank



31.3.2020 - Raiffeisenbank nabízí odklad úvěrů splátek všem svým klientům z řad fyzických osob, podnikatelů i právnických osob. Ti si mohou požádat o odklad splátek prostřednictvím elektronického formuláře umístěného na webových stránkách banky zde: https://www.rb.cz/osobni/pujcky/odlozeni-splatek.

Do této chvíle banka obdržela na 7500 žádostí. "Všechny požadavky zpracováme postupně a řešíme s klienty individuálně s respektem k jejich aktuálním potřebám. Mohu říci, že v prvních dnech byl zájem extrémní, nyní se již počty žádostí stabilizují na několika stovkách denně. Nejvíce žádostí (90 %) je z řad fyzických osob a týkají se odkladu splátek hypoték a spotřebitelských úvěrů," uvádí Petra Kopecká, tisková mluvčí Raiffeisenbank a dodává: "Co se týče nových půjček, zde jsou klienti velmi obezřetní a o nové úvěry je v posledních týdnech zájem minimální. "

Air Bank



7.3.2020 - Air Bank odklad splátek podle nových pravidel moratoria umožňuje od čtvrtka 2. dubna 2020. Od tohoto data do večera 6.4 banku o odklad splátek podle nových pravidel požádalo přes 3,5 tisíc klientů. Někteří klienti žádají o odklad více úvěrů, které v bance mají, celkový počet žádostí, které banka zpracovává, je tak větší.

Air Bank svým klientům začala odklad splátek o původně tři měsíce umožňovat už před více než dvěma týdny (nyní podle podmínek moratoria nabízí odklad o tři, nebo šest měsíců). Za tu dobu se na ni s žádostí o odklad obrátilo téměř 6 tisíc klientů.

Do 6. dubna 2020 banka zpracovala žádosti od přibližně 2,5 tisíc klientů. Zpracovávání žádostí chce Air Bank ale zrychlit, proto tento týden celý proces schvalování podstatně zautomatizovala.
 
Air Bank poskytuje služby jen fyzickým klientům. Drtivá většina žádostí o odklad se týká neúčelových spotřebitelských úvěrů. Když má klient více úvěrů (třeba více půjček, nebo půjčku a hypotéku) obvykle žádá o odklad všech svých úvěrů.
 
Banka pro případy, když si klient v průběhu odkladu splátek toto odložení rozmyslí, respektive jeho ekonomická situace mu umožní úvěr přeci jen splácet, radí klientům v takových případech udělat mimořádnou splátku (třeba ve výši své pravidelné splátky). V Air
Bank mohou totiž klienti u půjček a hypoték a to i během doby fixace dělat mimořádné splátky kdykoli i opakovaně a zdarma. Mimořádnou splátku klient jednoduše udělá ve svém internetovém bankovnictví. A standardně všem klientům banka nabízí možnost si zdarma v internetovém bankovnictví splátku úvěru snížit (nebo zvýšit když situace dovolí).

Online formulář pro žádost o odklad splátek máme tady https://www.airbank.cz/zadost-o-odklad-splatek/

2.4.2020 - Banka informovala, že zareagovala na nové rozhodnutí vlády ČR z 1. dubna 2020 a hned druhý den po vyhlášení opatření spustila upravenou možnost odkladu splátek u půjček a hypoték podle nových podmínek daných moratoriem. Nově tak mohou klienti postižení koronavirem zažádat o odklad splátek až na dobu šesti měsíců (původně jen na 3 měsíce).

"Klienty na našem webu upozorňujeme, aby žádost o odklad splátek poslali alespoň 5 dnů před datem pravidelné splátky. Pokud to nestíhají, mohou si zdarma a  sami v internetovém bankovnictví posun termín splátky na pozdější datum. Je to spíše proto, aby měli klienti jistotu, že se jejich žádost včas vyřídí. Žádosti stíháme vyřizovat daleko dříve, navíc nejvíce žádosti přišlo během prvních dvou dnů, pak už ty denní přírůstky nejsou tak velké," uvádí Jana Karasová, tisková mluvčí Air Bank.

Aktuální zájem o nové půjčky

Zájem o půjčky online (přes web banky nebo mobilní aplikaci), které před zavedením vládních omezení proti šíření koronaviru, tvořily téměř tři čtvrtiny z celkových schválených žádostí, je stále stejný. "Pokles zájmu o spotřebitelské půjčky jsme tak zaznamenali jen u klientů, kteří si o půjčku žádali osobně na naší pobočce. Naše pobočky sice zůstaly stále otevřené, ale i my jako banka klienty nabádáme k tomu, aby na pobočku chodili jen v těch nejnutnějších případech, které nemohou vyřešit online nebo telefonicky. Naše pobočky tak nyní nejsou prodejní místo, ale především servisní místo pro ty nejnutnější případy," uzavírá Jana Karasová.

mBank



Proces odkládání splátek úvěrů bude mBank spouštět v tomto týdnu (30.3.-3.4.2020 - pozn. redakce). V současné době eviduje zhruba do 100 ks žádostí podané jiným způsobem. Proces bude zcela online.

Plošné odložení z pohledu mBank není šťastná varianta

"Z našich průzkumů vyplývá, že pouze 22 % klientů zvažuje odklad splátek a z těchto 22 % je pouze část pevně přesvědčena, že ho využije. Znamenalo by to, že více lidí bude muset žádat o to, aby jim odklad nebyl poskytnut, což znamená mnohem větší administrativní zátěž pro občany i banky. Stejně tak nejsou z našeho pohledu plně domyšleny dopady na bankovní sektor a na nově poskytované úvěry, jejichž poskytování tento krok může značně ovlivnit. Nicméně návrh ještě není finální, respektive žádný oficiální, a proto je předčasné se k němu více detailněji vyjadřovat, dokud neobdržíme návrh konkrétního znění," uvádí Martin Podolák, ředitel divize úvěrových produktů mBank pro Českou republiku a Slovensko.

Na dotaz, zda banka nechystá nějaké omezení, zpřísnění či zastavení poskytování půjček či hypoték Martin Podolák odpověděl: "Situaci monitorujeme na denní bázi a dle toho přistupujeme k jednotlivým krokům a úpravám našich podmínek. O úplném zastavení poskytování některého produktu v tuto chvíli neuvažujeme."

Online prodej půjček není koronavirovou epidemií postižen

"Vzhledem k tomu, že jsme primárně online banka, nepociťujeme výrazné snížení žádostí v rámci půjček. U hypoték je pokles znatelný. Jedná se o desítky procent," informuje Martin Podolák.

Sberbank



Sberbank poskytuje snížení splátek hypotečních a spotřebitelských úvěrů i úvěrů pro malé firmy, podnikatele a živnostníky.

Detailní instrukce i formulář žádosti je uveřejněný již od 16. 3. na webu banky zde: https://www.sberbank.cz/cs-cz/snizeni-splatek. Klient formulář vyplní (stačí elektronicky) a zašle jej na uvedenou emailovou adresu. Posléze se budou každé žádosti individuálně věnovat pracovníci banky. To platí jak pro fyzické osoby, tak pro OSVČ a malé firmy. Banka bude každou žádost individuálně posuzovat a uznávat důvody negativních ekonomických dopadů epidemie. Všechny splátky úvěrů banka snižuje o 50 % po dobu 5 měsíců. Snížení provádí zdarma a bez poplatků.

Snížená splátek nabízené bankou by se mělo týkat pouze klientů - fyzických osob a firem, které byly negativně postiženy epidemií. Podle banky není efektivní, aby byl odklad poskytován plošně i těm, kteří jej nepotřebují.

Banka nechystá žádná omezení poskytování úvěrů a nadále je poskytuje. "Naopak jsme spustili zvýhodněné úvěry pro malé firmy a podnikatele, chystáme se spustit výhodné úvěry a konsolidace pro fyzické osoby a budeme úvěrovat i firmy a živnostníky v programu Covid II se zárukou ČMZRB," uvádí Radka Černá, tisková mluvčí Sberbank.

Na otázku, jak bylo poskytování úvěrů postiženo koronavirovou epidemií, Radka Černá odpověděla: "Počty žádostí se snížily přibližně o pětinu. Realitní trh se vcelku zastavil kvůli omezení volného pohybu a zdravotním opatřením. Lidé tedy s hypotékami vyčkávají a jsou opatrní i z hlediska dalších úvěrů."

Fio banka



"S odkladem splátek pro naše klienty počítáme, ale jelikož se situace stále vyvíjí a mění, detaily ještě ladíme. Čekáme také na definitivní stanovisko vlády, kterým se samozřejmě budeme muset řídit," říká Jakub Heřmánek z oddělní PR a marketingu Fio banky.

Poptávka po hypotečních úvěrech je stále u Fio banky dostatečná a nějaký razantní pokles banka zatím nepociťuje. Za celý březen 2020 eviduje dokonce nárůst oproti roku 2019.

Banka Creditas



Na Banku Creditas se zatím obrátilo se žádostí o odklad splátek zhruba 5 % klientů.

"Přístup CREDITAS je, že klientům s hypotékou, kteří byli současnou pandemií nějakým způsobem zasaženi, nabízíme možnost odložit splácení o tři měsíce, přičemž po tuto dobu nebudeme úvěr úročit," uvádí Lucie Brunclíková, ředitelka komunikace a marketingu.

Požádat o přerušení splácení lze u Banky Creditas přes internetové bankovnictví e-mailem, samotnou žádost je pak banka připravena vyřídit velmi rychle, a to v řádu dnů.

K návrhu na plošné moratorium splátek úvěrů se banka staví opatrně. "Situace retailových i firemních klientů je velmi individuální a proto bychom se spíše přikláněli k hledání individuálních než plošných řešení," říká Lucie Brunclíková.

Pro poskytování hypoték platí v současné situaci standardní pravidla beze změn, přičemž i ta jsou nastavena ze strany regulátora velmi obezřetně co do požadavků na příjmy žadatele a poměr úvěru k hodnotě zastavené nemovitosti.

Pokles úvěrování v období epidemie banka zaznamenala a evidujeme teď zhruba o polovinu žádostí méně.

Hello bank!



Hello bank! provádí odklady u všech úvěrových produktů (půjček, nákupů na splátky i kreditních karet), a to zatím maximálně na 3 měsíce. První splátky budou odloženy v dubnu. Banka zatím obdržela něco málo přes 1000 žádostí a vyřizuje je zhruba do 5 pracovních dnů. Klienti posílají své žádosti na speciální mailovou adresu a každou žádost banka posuzuje individuálně.

Banka zatím o omezení, zpřísnění či zastavení poskytování půjček neuvažuje.

Počet žádostí o půjčky se snížil zhruba o 20 % - 30 %.

ESSOX



17.4.2020 - ESSOX, dceřiná společnost Komerční banky, rozšíří úlevy pro občany a živnostníky nařízené státem. Svým klientům umožní odklad splátek také v případě revolvingových úvěrů, které je možné čerpat pomocí kreditních karet. Na základě žádosti mohou klienti požádat o odklad tří splátek.

Odklad splátek u běžných spotřebitelských úvěrů, který v úterý schválila Poslanecká sněmovna, nabídl ESSOX klientům již 13. března 2020. Od té doby požádalo o odklad bezmála 3 000 klientů. ESSOX rozšířil úlevy pro klienty také u revolvingových úvěrů, které čerpají držitelé kreditních karet ESSOX.

„Ačkoli splátky revolvingových úvěrů u kreditních karet v současnosti nespadají do státem schválené povinnosti odložit splátky, rozhodli jsme se zahrnout je do aktuální pomoci klientům. Současná situace vyžaduje solidární přístup a pochopení pro ostatní, proto jsme se rozhodli pomoci našim klientům nad rámec zákonem stanovených povinností,“ uvedla Jana Hanušová, generální ředitelka společnosti ESSOX.

Odklad splátek u revolvingových úvěrů mohou využít řádově desítky tisíc klientů, kteří vlastní kreditní karty Bonus a Benefit od ESSOXu.

O odklad splátek mohou klienti požádat prostřednictvím formuláře na webových stránkách www.essox.cz.









Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.