Žebříčky Přehledy

Jak Češi nejčastěji spoří nebo jak utrácejí? Máme pro vás výsledky průzkumu


13.2.2019  |  Zdeněk Bubák, zpráva ING Bank

Z průzkumu ING Bank zkoumajícího postoje české populace ke spoření vyplývá, že Češi si nejvíce spoří na běžných účtech. Druhou nejčastější formou je penzijní spoření a až na třetím místě se umístily spořicí účty, přestože střadatelům nabízejí z klasických bankovních produktů nejvyšší zhodnocení. Na těch šetří pouze 42 % dotazovaných, a to převážně z řad vysokoškolsky vzdělaných lidí.



Češi si nejčastěji spoří 100 až 500 Kč měsíčně



Podle průzkumu provedeného ING Bank 23 % obyvatel Česka spoří 100 až 500 Kč měsíčně, pětina lidí spoří 500 až 1 000 Kč a 19 % dotázaných mezi jedním až dvěma tisíci Kč. Více než 10 000 Kč měsíčně si je schopno ukládat 2,5 % Čechů. Finanční rezerva „na horší časy“ je nejdůležitější pro skupinu 30–44letých. Lidé nad 45 let spoří na penzi, mladí hlavně na bydlení a koníčky.

Srovnejte si nabídku spořicích účtů

„Téměř tři čtvrtiny Čechů mají své úspory uložené na běžných účtech. Zde se ale vložené peníze především kvůli růstu inflace v poslední době nezhodnocují. Přitom více než polovina dotázaných v průzkumu ING uvádí, že jsou se svou finanční rezervou nespokojeni. Respondenti tvrdí, že by letos rádi naspořili více než v minulém roce. Spoření se chystají navýšit hlavně mladí do 29 let. Otázkou je, kolik z nich předsevzetí dodrží, jelikož minulý rok vytrvalo pouze 17 % účastníků průzkumu,“ říká šéf retailu ING Bank Radek Sedlář. Obecně využívají různé způsoby spoření spíše lidé s vyšším vzděláním a vyšším příjmem. Téměř vůbec naopak nespoří lidé bez maturity. Čtyřem pětinám respondentů naopak nedělá problém ukládat peníze alespoň jednou měsíčně. 13 % lidí si spoří tajně, aby to jejich partner nevěděl.


Žebříčky a přehledy:


Spoření podrývají tajné a impulzivní nákupy



K tajným nákupům se uchyluje čtvrtina Čechů, peníze však berou ze svých osobních rezerv, i když účty mají společné. Tajné nákupy dělají častěji ženy. Obvykle se jedná o oblečení a kosmetiku. Necelá třetina z nich se k tomuto chování nechává nalákat akčními slevami v obchodech. Téměř třetina dotázaných neumí obětovat menší nákupy kvůli spoření. Selhávají nejčastěji mladí.

Alespoň jeden účet, ke kterému má přístup pouze jeden z partnerské dvojice, vlastní 55 % respondentů a jedná se opět především o mladé. Společné účty mají převážně starší generace a také téměř polovina domácností o třech a více členech. Více než polovina Čechů si nechává i pro společné soužití účet, do kterého nemá druhý z partnerů přístup.

Více než 60 % párů společně konzultuje výdaje na dovolenou anebo vánoční dárky. Hádky ohledně utrácení občasně probíhají jen v necelé třetině vztahů. Pravidelné neshody ohledně financí přiznává 7 % respondentů. Ať už rodiče spoří jakkoli, své děti vede ke spoření 84 % z nich, nezáleží přitom na vzdělání, pohlaví ani regionu.



Bez rozmyslu utrácejí zejména ženy a mladí do 30 let



Jen pro „dobrý pocit“ z nákupu utrácejí spíše ženy a paradoxně také vzorek s nejnižším objemem příjmu. Zbylých 79 % však s tímto problém nemá. Muži a obecně lidé s vyšším vzděláním častěji porovnávají různé ceny na internetu. To jim pomáhá vyhnout se nevýhodným nabídkám a ušetřit. Hranice částky pro porovnání se však zvyšuje s věkem. Na srovnávačích ale porovnává ceny dražších výrobků alespoň někdy 96 % respondentů. Větší elektroniku nebo i mobilní telefon nezakoupí bez porovnání cen opravdu jen zlomek z nás. Tři pětiny lidí, nejčastěji mladí, spoří menší hotovost do prasátka. Drobné z pokladničky v případě potřeby hotovosti bere 57 % lidí, kteří pokladničku doma mají.

ING Bank nabízí 2 % na 6 měsíců pro částku do 300 tisíc korun



„Pro pravidelné spoření lze nyní například využít i nabídky ING Konta. To nabízí zhodnocení 2,0 % p. a. na každou nově vloženou korunu až do 300 000 Kč měsíčně. Mohou ji každý měsíc využít stávající i noví klienti,“ informoval ředitel retailového bankovnictví ING Bank Radek Sedlář.

Zpráva vychází ze studie, kterou pro ING Bank zpracovala výzkumná společnost Stemmark na reprezentativním vzorku pěti set obyvatel České republiky dle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště. Termín sběru dat: 12. 12. – 16. 12. 2018.






Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.