Žebříčky Přehledy

Česká národní banka a vybrané banky spouští placení jako volání


14.11.2023  |  Veronika Křivská, zpráva ČBA, Air Bank, Fio, ČS, ČSOB, KB a Raiffeisenbank | foto: Pixabay

Šestice bank spouští službu Platba na kontakt. Zjednoduší posílání peněz mezi lidmi. Namísto čísla účtu v internetovém nebo mobilním bankovnictví stačí zadat číslo mobilního telefonu příjemce platby. Službu spouští Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka a Raiffeisenbank. Moneta Money Bana UniCredit Bank službu spustí v příštím roce.


Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka a Raiffeisenbank spouští službu Platba na kontakt. Klienti se musí do služby aktivně přihlásit a spárovat své telefonní číslo s bankovním účtem. Maximální výše platby je zatím pět tisíc korun. Registr čísel provozuje Česká národní banka.


„Před lety již obdobný projekt vznikl, a to Friends 24 od České spořitelny. Uvidíme, jaký zájem bude při dalším pokusu. Výhodou této služby je, že se do projektu, který provozuje ČNB mohou zapojit všechny banky, což oproti aplikaci jedné banky výrazně zvyšuje potenciál klientů. Překvapením pro mě je to, že mezi prvními bankami, které službu Platby na kontakt spouští, není Moneta Money Bank, která se prezentuje jako digitální a inovační leadr na trhu,“ říká Michal Mošnička, ředitel společnosti Scott & Rose, která je provozovatelem finančního portálu Finparáda.cz.

Hlavní výhody služby Platba na kontakt


  • Jednoduchost – klient nemusí znát číslo účtu příjemce.
  • Bezpečí – díky garanci ČNB je stejně bezpečná jako platba na účet. 
  • Pohodlí – klient nemusí přepisovat číslo účtu příjemce. Jeho telefonní číslo si snadno vybere v internetovém nebo mobilním bankovnictví, kde se mu zobrazí kontakty z telefonního seznamu. 
  • Rychlost − peníze lze poslat ihned, a to v režimu okamžitých plateb. Klient nemusí shánět další údaje.

Průzkum: Téměř dvě třetiny lidí Platby na kontakt využijí



Většina klientů preferuje platbu na číslo mobilního telefonu především kvůli jednoduššímu a rychlejšímu vyplnění. Část z nich taky považuje dohledání čísla mobilního telefonu za snazší. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos pro Českou bankovní asociaci. Na posílání maximální částky, tedy pěti tisíc korun, by Platby na kontakt využívalo přes čtyřicet procent dotázaných. Čtvrtina lidí by novou službu využívala na převody do jednoho tisíce korun. Novinka má taky zmírnit riziko omylů při zadání špatného čísla účtu příjemce. Zkušenost se spletením čísla bankovního účtu má téměř čtyřicet procent lidí.

Registr telefonních čísel provozuje Česká národní banka



Lidé se ke službě musí aktivně přihlásit prostřednictvím jejich vlastní banky. Čísla pak budou registrovaná v České národní bance.

„V registru, který provozuje ČNB, je možné uchovávat k jednomu číslu účtu více telefonních čísel, například u společného účtu manželů. Naopak k jednomu telefonnímu číslu nelze přiřadit více čísel účtů. Platbu na kontakt je možné zadat pouze v českých korunách. Maximální limit jedné platby je 5 tisíc korun, minimální částka je jedna koruna,“ uvedl Jan Schmidt, ředitel sekce řízení rizik a podpory obchodů ČNB.

Telefonní čísla nezařazená do registru ČNB nebudou moci platbu na kontakt přijímat. Peníze tedy z účtu neodejdou. Před odesláním platby se zobrazí název účtu příjemce, zpravidla jméno a příjmení.

Maximální výše částky je omezená na pět tisíc korun, a to z důvodu bezpečnosti. Není ale vyloučeno, že by se částka v budoucnu mohla zvýšit.

Inovace pomůže k omezení chyb



Klienti se často pletou při vyplňování čísla bankovního účtu nebo kódu banky. Odeslané peníze tak v horším případě mohou skončit na jiném účtu. V lepším případě se transakce neuskuteční. Platby na kontakt tak kromě dalšího urychlení platebního styku pomůžou i k omezení takových omylů.

Bezpečnost na prvním místě



Celý systém je zabezpečený na nejvyšší úrovni stejně jako kterékoli jiné platby. Bezpečnost je pro ČBA i ČNB na prvním místě, a proto je na zabezpečení všech transakcí kladen nejvyšší důraz. Česká bankovní asociace a Česká národní banka spolupracovaly na přípravě registru, který ČNB spravuje. Službu samotnou pak provozují zapojené banky.

Počet klientů používajících mobilní bankovnictví výrazně roste



V posledních letech banky sledují strmý nárůst klientů, kteří používají mobilní bankovnictví. Od počátku roku 2019 do poloviny letošního roku vzrostl jejich průměrný počet o 110 %. Platby na kontakt taky usnadní menší převody peněz do pěti tisíc korun, které klienti ve většině případů provádějí právě prostřednictvím mobilního bankovnictví.


Žebříčky a přehledy:


Vyjádření šestice bank, které spouští službu Platba na kontakt



Air Bank



„V platbách na kontakt dlouhodobě vidíme smysl, podíl plateb do 5 000 korun, což je horní limit této služby, činí u našich klientů za první polovinu letošního roku přes 82 %. Asi jen málokdo si z hlavy pamatuje číslo svého bankovního účtu, ale vlastní číslo na mobil si pamatuje téměř každý, i proto věříme v její rozšíření,“ říká Jiří Suchý, ředitel divize Produkty a inovace Air Bank.

Platby na kontakt fungují v režimu okamžitých plateb, pokud druhá banka službu podporuje. Registrované telefonní číslo musí mít předvolbu +420 nebo +421 a v registru může být jen jednou.

Fio banka    



„Platby na kontakt jsou velkou novinkou na bankovním trhu a jsem rád, že Fio banka je v první vlně bank, které tuto službu svým klientům umožní. I díky stanovení horní hranice očekáváme využití zejména pro drobné platby mezi známými, třeba za oběd v restauraci nebo společnou dopravu,“ doplňuje Jan Bláha, obchodní ředitel Fio banky.

Česká spořitelna



„Nová služba přináší klientům obrovské zjednodušení. Zatímco celé číslo bankovního účtu si pamatuje málokdo, své mobilní telefonní číslo zná každý. Nová služba se bude hodit zejména v situacích, kdy si klienti mezi s sebou potřebují rychle a snadno poslat menší finanční částky. Například při útratě v restauracích nebo při menších půjčkách mezi s sebou. Z našich dat víme, že přes 70 % všech jednorázových plateb zadaných v mobilním Georgi tvoří platby do výše 5000 korun,” říká Ondřej Wallenfels, manažer platebních řešení v České spořitelně.

ČSOB



„ČSOB umožňuje tyto platby přes aplikaci ČSOB Smart. V ní je možné jednoduše vyhledávat příjemce v adresáři mobilních kontaktů. Aplikace ČSOB Smart uživatele vždy nejprve upozorní, zda je příjemce registrován a je tedy možné Platbu na kontakt provést,“ vysvětluje Vladimír Vojtíšek, výkonný ředitel za oblast Daily Banking v ČSOB.

Potenciálně by ji v ČSOB mohlo využít až 1,2 milionů jejích klientů, kteří využívají mobilní aplikaci ČSOB Smart.

„Číslo účtu je pro většinu klientů obtížně zapamatovatelné a při zadávání plateb může dojít k chybám. Platba na kontakt by měla chyby při zadávání platby minimalizovat, protože se před odesláním platby zobrazí název účtu příjemce, nejčastěji jméno a příjmení. Cílem projektu je také posílení bezpečnosti plateb, vzhledem ke stupňujícím se kyberútokům na finanční instituce v ČR,“ dodal Vladimír Vojtíšek z ČSOB.

Komerční banka



„Všichni z vlastní zkušenosti určitě známe situaci končící větou – pošli mi QR kód nebo svoje číslo účtu, abych ti mohla poslat peníze. Ne každý si však svoje číslo účtu pamatuje, ale vlastní telefonní číslo zná snad úplně každý. Mám proto obrovskou radost, že se nám společně s dalšími bankami podařilo pod hlavičkou České bankovní asociace pro klienty spustit dlouho očekávanou službu Platba na kontakt,“ říká Monika Truchliková, manažerka týmu platebních metod Komerční banky a dodává: „Česká republika není jedinou zemí, kde byla podobná služba vyvinuta. Ve Švýcarsku například funguje služba TWINT, kterou využívají přibližně 4 milióny klientů. Z praxe v zahraničí vidíme, že je tento typ platebních služeb velmi populární a myslím si, že si Platbu na kontakt oblíbí i Češi.“

Platbu na kontakt klient snadno odešle v mobilních aplikacích KB+ a Mobilní banka.  Ve formuláři Platba vybere telefonní kontakt toho, komu chce poslat peníze. Zkontroluje jméno a příjemní příjemce, který je pod vybraným telefonním číslem registrován.

Registrace do služby je dostupná pro fyzické osoby občany a fyzické osoby podnikatele. Jednorázovým kódem zaslaným na klientovo telefonní číslo banka ověří, že jej má skutečně ve svém držení. Následně si klient vybere číslo účtu, se kterým chce telefonní číslo spárovat. Po standardní autorizaci banka zapíše telefonní číslo a číslo účtu do registru vedeného ČNB. Aktuálně jde propojit telefonního číslo a číslo účtu, v budoucnu by banka ráda rozšířila službu o možnost dalších identifikátorů, např. emailu.

Raiffeisenbank



„V moderním bankovním světě je důležité jít s dobou, proto je Raiffeisenbank mezi prvními bankami, které Platbu na kontakt zpřístupňují. Klientům nová služba ohromně ušetří čas, ne každý zná z hlavy číslo bankovního účtu. Představte si, že potřebujete poslat platbu, ale neznáte číslo účtu příjemce. Nově bude stačit vybrat jméno ze seznamu telefonních kontaktů a platbu okamžitě zrealizovat,“ komentuje Michal Plzák, ředitel online bankovnictví Raiffeisenbank.

Ohodnoťte vaši mobilní aplikaci



Používáte mobilní bankovnictví pro správu vašich finančních produktů? Kliknutím na název vaší banky můžete ohodnotit její mobilní aplikaci a vyjádřit tak pomocí smajlíků vaši spokojenost či nespokojenost s úrovní vybrané mobilní aplikace.

                  smajlíci

Banka a mobilní aplikace
Air Bank - My Air
Banka CREDITAS - CREDITAS Banking
Česká spořitelna - George
ČSOB / Poštovní spořitelna - ČSOB Smart
Fio banka - Fio Smartbanking CZ
Komerční banka - Mobilní banka
Max banka - Maxbanking
mBank - mBank CZ
MONETA Money Bank - Smart Banka
Raiffeisenbank - Raiffeisen bankovnictví
UniCredit Bank - Smart Banking
Zdroj: Finparáda.cz







Související články:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.