Žebříčky
Přehledy
Bankovní účty
Spoření
Penze
Půjčky
Pojištění
Investice
Banky a pojišťovny
Změny v povinném ručení. Co řidiče čeká?
30.9.2024 | Veronika Křivská, zpráva Swiss Life Select a Broker Consulting | foto: Shutterstock
Od října se mění pravidla hry v povinném ručení – už žádná tolerance zpožděných plateb. Zavedení fixního a plovoucího počátku pojištění a povinnost využívat platební bránu znamenají pro řidiče i pojišťovny výrazné změny. Jak ovlivní vaše pojištění vozidla a co přináší konec zelené karty? Jak se na nové podmínky připravit?
Zobraz diskusi (0)
Letošního 1. dubna vstoupil v platnost nový zákon č. 30/2024 Sb., který se týká pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Mezi jeho hlavní novinky patřilo zvýšení zákonného limitu
povinného ručení
na 50 milionů Kč a zavedení povinného ručení pro elektrokoloběžky a malá vozítka, která nejsou registrována v registru vozidel. Tato povinnost pojištění se na ně vztahuje s účinností od 1. dubna. Tímto však změny nekončí.
Rozšíření online služeb
Významnou změnou v oblasti pojištění vozidel je tzv. onlinizace, která bude zavedena nejpozději k 1. říjnu 2024. Podle § 38 tohoto zákona budou mít pojistitelé (pojišťovny) povinnost poskytovat údaje o vzniku, změně a zániku pojištění České kanceláři pojistitelů (ČKP), což usnadní kontrolu nad platností smluv a předejde problémům s neplatným pojištěním.
„Klienti budou moci většinu úkonů vyřizovat z pohodlí domova, od sjednání smlouvy, přes elektronický podpis, až po úhradu pojistného,“ říká Jiří Váchal, analytik neživotního pojištění Broker Consulting.
Přehled povinného ručení najdete na Finparádě zde
Zásadní změna v počátku pojištění
„Až doposud bylo možné se s placením pojistného pár dní omeškat. Pojišťovna k tomu přistupovala benevolentně a po zaplacení smlouvu aktivovala zpětně. To ale nejpozději k 1. říjnu skončí. Pokud klient nedodrží přesně daný termín splatnosti pojistného, pojištění nebude platné a návrh smlouvy se stornuje. Pojišťovny přitom budou mít nastaveny dva typy začátku pojištění: fixní počátek povinného ručení a plovoucí počátek,“ komentuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Fixní počátek pojištění
znamená, že je pojistné nutné uhradit ještě před počátkem nové smlouvy. Jakmile se klient, byť i o jeden den opozdí, je návrh smlouvy stornován a vozidlo nebude pojištěno. Mezi pojišťovny, které mají takto nastaven fixní počátek, patří ČPP, ČSOB, Generali ČP, Kooperativa, Uniqa a Slavia.
Plovoucí počátek povinného ručení
oproti tomu značí, že klient bude mít na zaplacení čas delší – u většiny pojišťoven to bude 7 až 14 dnů od sjednání. Nicméně dokud klient nezaplatí, nebude
povinné ručení
platné a hrozí, že bude jezdit vozidlem bez povinného ručení (což je protizákonné). „Tento systém je výhodný pro ty, kteří si nejsou jisti přesným datem potřeby pojištění, například při pořízení nového vozidla. Na druhou stranu však může vzniknout problém s nepojištěnými dny, což může vést k sankcím ze strany České kanceláře pojistitelů,“ dodává Jiří Váchal ze společnosti Broker Consulting. Plovoucí počátek umožňuje pojišťovna Allianz, Direct, Pillow a VZP.
Žebříčky a přehledy:
Žebříček nejlepšího pojištění podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky spořicích účtů - zde
Změna možností plateb povinného ručení
Nastavení fixního nebo plovoucího začátku pojištění úzce souvisí s možnostmi jeho úhrady. Pojistné lze uhradit buď bankovním převodem, nebo platební kartou. V případě, že banka klienta umožňuje okamžité převody, mohou být tyto možnosti využity u většiny pojišťoven.
Od října (nebo v některých případech již od září) však přibude další varianta –
platební brána
. Platba prostřednictvím platební brány je nejen bezpečná a rychlá, ale také zajišťuje okamžitý převod finančních prostředků. Klient může tuto metodu využít pro jakýkoli typ pojištění a nastavení začátku pojištění. V některých případech se však stává nezbytnou, neboť pojišťovna nemusí nabídnout žádnou alternativní možnost platby.
„Důvodem je, že povinné ručení bude nyní aktivováno právě prostřednictvím této platby. Běžný bankovní převod by totiž neumožnil začátek pojištění od téhož dne, kdy je smlouva sjednávána, pokud to klient požaduje. V některých situacích mohou pojišťovny dokonce vyžadovat, aby byla platba přes platební bránu provedena v určitém časovém rámci, například do 30 nebo 60 minut, případně do půlnoci daného dne. Je důležité mít na paměti, že pokud je začátek pojištění plánován na méně než tři dny, bude nutné provést platbu právě prostřednictvím platební brány,“ upozorňuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Přestože se některé procesy usnadní, je důležité dát si pozor na včasné placení pojistného, zvláště u plovoucího počátku pojištění. Pokud nebude platba provedena včas, může se stát, že řidič bude několik dní bez platného pojištění, což s sebou nese riziko pokut od ČKP. Výhodou nového systému je však to, že se nebudete muset starat o opakované vyplňování formulářů či sjednávání nové smlouvy v případě opožděné platby.
Konec zelené karty
Od 1. října 2024 nebudou pojišťovny povinny vydávat zelenou kartu. Klient ji tedy nemusí mít u sebe a Policie ČR ji nebude vyžadovat při silniční kontrole. Stejně tak nebude registr vozidel požadovat doložení zelené karty.
Všechna relevantní data budou uložena v evidenci ČKP, kde si je policie a další úřady snadno dohledají. Pro případ potřeby může mít klient zelenou kartu v mobilním zařízení (například v situaci nehody bez účasti Policie ČR), avšak podle novely zákona to není nezbytné.
„Pojišťovny budou pravděpodobně i nadále zasílat zelenou kartu pro nově uzavřené smlouvy o
povinném ručení
(alespoň v elektronické podobě) nebo ji bude možné nalézt v klientských portálech pojišťoven. Nicméně v zahraničí zůstává povinnost mít zelenou kartu ve fyzické podobě v automobilu,“ připomíná Sylvie Cibiková.
„Elektronická forma karty může být v zahraničí použita místo tištěné, pokud to daná země umožňuje,“ vysvětluje Jiří Váchal.
Výhodou zelené karty je, že klient může snadno zjistit, od kdy do kdy je její platnost, ve kterých státech je platná a ke kterému konkrétnímu vozidlu se vztahuje. To může být velmi užitečné.
Vzhledem k novinkám v placení pojistného a termínech počátku povinného ručení obdrží klient zelenou kartu až s počátkem povinného ručení, tedy po jeho zaplacení.
Digitální budoucnost povinného ručení
Změny, které vstoupí v platnost 1. října 2024, přináší modernizaci povinného ručení směrem k větší digitalizaci a pohodlí pro klienty. Zrušení zelené karty na českém území je jedním z kroků k omezení administrativy, zatímco nové možnosti platby a online služby mají zjednodušit procesy a urychlit komunikaci mezi pojišťovnami a klienty.
Některé pojišťovny již na změny v platnosti pojištění a způsobu platby prostřednictvím platební brány reagují postupně a nečekají na 1. října. První pojišťovnou, která nový systém implementovala, je Allianz, následovaná ČSOB a Slavií. Dále se jedná o pojišťovny ČPP, Kooperativu a následně Uniqa pojišťovnu a Generali ČP. Ostatní pojišťovny se přizpůsobí k 1. říjnu.
Žebříček pojištění
Kalkulačka auto pojištění
Sjednání pojištění vozidel
Fotogalerie
zobrazit fotogalerii
Související články:
Bankovní identita spustila elektronické podepisování pro každého
Produktové novinky bank v září aneb co nového pro nás banky připravily?
Stavebním spořitelnám se daří
Denní zprávy
Jaké faktory ovlivňují cenu úrazového pojištění?
Zpět
domů
|
zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.