Žebříčky Přehledy

Češi si zvykli nakupovat to nejlevnější. Tržby v maloobchodě hlásí pokles


5.4.2013  |  Michal Kozub

Tržby v maloobchodě v únoru tohoto roku opět klesly. V meziročním srovnání byly nižší o 4,7 %. Negativní výsledek zapříčinily dva důležité faktory - prodeje aut a počet pracovních dní. V letošním roce měl únor o jeden pracovní den méně, a tak byl pokles v tržbách nasnadě. Po očištění o počet dnů stále tržby zůstaly v záporu - o 1,7 procenta.

Automobilky v poklesu a zřejmě i bez lepších vyhlídek




Velké zklamání opět přinesl prodej motorových vozidel, v tomto případě hlavně osobních aut (-7 %). Nejen na statistikách tržeb je vidět velký propad v poptávce po automobilech. Počet registrací podle statistik SDA u nových osobních automobilů klesl v únoru meziročně o 3 tisíce. Poptávka po autech je v poslední době minimální, a to nejen v Česku, ale v celé Evropě. Lidé stále šetří a nechtějí dělat velké výdaje. Automobilky se snaží bojovat snižováním cen, ale ani na to už spotřebitelé neslyší. Proto v běžných cenách tržby klesly ještě více, a to sice o více jak deset procent.


Češi stále více nakupují online. V potravinách se prodá jen to nejlevnější



Samotný maloobchod bez aut poklesl v únoru o 3,6 %. I na něm se podepisuje slabá spotřebitelská poptávka, která by se ale letos už měla pozvolna probouzet. Špatný výsledek směřoval jak z oblasti nepotravinářského (-1,5 %), tak i potravinářského zboží (-5 %). Na potravinách se stále odráží skepse spotřebitelů, která se projevuje oblibou nákupů v akcích, ale i tím, že spotřebitelé nakupují méně a stále častěji levnější varianty zboží. Inflace potravin je vysoká a spotřebitelé jsou velmi citliví na jakékoli změny jejich cen. Fascinující jsou ale tržby v oblasti internetu. Po výborném výsledku z ledna přišel další, velmi podobný. Tržby vzrostly ve stálých cenách o 20,8 %. To je růst, který by mohly všechny ostatní oblasti jen závidět. Chuť lidí nakupovat online se nezapře.

Prodej elektroniky a oblečení se i přes recesi ještě docela drží



Jednou z mála dalších oblastí, kde ještě tržby dokázaly vzrůst, je prodej elektroniky a také oblečení. Obě kategorie mají jedno společné - rostly jen ve stálých cenách, tedy po očištění o inflaci. V běžných cenách jejich tržby klesaly. U elektroniky to znamená růst o 3,7 % oproti reálnému poklesu o 5,8 %. To je cena za stále klesající ceny zboží v tomto odvětví.







Související články:




Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.