Žebříčky Přehledy

Část klientů mezi bankami přeběhla, další o tom uvažují


8.10.2013  |  Zdeněk Bubák

Nové banky Equa bank, ZUNO Bank a Air Bank operující od roku 2011 a o něco starší mBank a Fio Banka způsobily v Česku dříve téměř neznámý jev, a to změnu banky, chcete-li cestování mezi bankami. Air Bank nyní hlásí, že získala již celkem 190 tisíc klientů a jen letos jejich řady rozšířilo 100 tisíc osob. Navíc prý letos banka roste dvakrát rychleji než loni.


Equa bank obsluhuje k říjnu 2013 něco přes 50 tisíc klientů, ZUNO Bank má 180 tisíc klientů v Česku i na Slovensku, takže odhadujeme, že banka získala zhruba 100 tisíc klientů jen v tuzemsku, Air Bank se pyšní 190 tisíci klientů, Fio uvádí přes 300 tisíc a mBank 470 tisíc klientů. Celkem klienti nových bank čítají zhruba 1,1 milionu osob, případně firem.

Pro srovnání Česká spořitelna uvádí, že jako celá skupina obsluhuje 5,3 milionu klientů a z toho 3 miliony klientů jsou majitelé osobních či sporožirových účtů. ČSOB eviduje pak 3,1 milionu klientů (údaj je včetně Ery / Poštovní spořitelny) a GE Money Bank 1,1 milionu.

Lze tedy konstatovat, že nové banky již odsály od velkých bank zástup klientů, který se rovná počtu obyvatel Prahy či počtu klientů GE Money bank, a to není málo.

Navíc, jak uvádí Air Bank, klienti přicházející k této bance letos přibývají více než loni, a to dvakrát tak rychle. Za prvních devět měsíců letošního roku získala banka 100 tisíc nových klientů. Důvodem tohoto přívalu je podle banky především velký zájem klientů o úročený běžný účet. Tzv. kodexu mobility, kdy za Vás nová banka vyřídí přechod od té staré, využilo u Air Bank letos 12 tisíc klientů. To je třikrát více než za celý loňský rok dohromady. Přes 80 procent klientů přešlo tímto způsobem k Air Bank jen ze tří největších bank, tedy České spořitelny, ČSOB a Komerční banky.
 
„Od dubna, kdy jsme začali úročení na běžných účtech nabízet, se zájem o ně zdvojnásobil. Každý pracovní den otevřeme 500 nových běžných účtů. Pětina klientů si spolu s tím rovnou zažádá i o kompletní přechod k nám s využitím kodexu mobility,“ říká Michal Strcula, ředitel retailového bankovnictví Air Bank.

Podle průzkumu by do nových bank byla ochotna jít až polovina Čechů



Z výsledků nedávného průzkumu společnosti STEM/MARK, který zveřejnila Air Bank vyplývá, že pokud by si dnes klienti znovu vybírali svoji banku, šla by podle průzkumu do některé ze tří největších bank jen necelá třetina oslovených klientů. Dnes je přitom u tří největších bank (ČS, ČSOB, KB) zhruba tři čtvrtě Čechů.  

Naopak pro téměř polovinu oslovených respondentů by byla první volbou některá z takzvaných nových bank – Air BankEqua bank, Fio banka, mBank nebo ZUNO. U nových bank je dnes přitom přibližně desetina klientů. Pokud by se tedy klienti ke změně skutečně odhodlali, zmenšil by se počet klientů tří největších bank na necelou polovinu. Naopak počet klientů nových bank by se téměř zpětinásobil.  

Výsledky průzkumu s otázkou, kam by klienti šli, pokud by si znovu zakládali běžný účet:



Graf č. 1 - Výsledky průzkumu

Graf - výsledky průzkumu STEM/MARK
Zdroj: STEM/MARK, 900 respondentů ve věku 18-60 let, online dotazování, květen až červenec 2013
Autor: 
Air Bank


Velký počet klientů ještě neznamená pro banku to hlavní, a to dostatek peněz na účtech



Pro srovnání velikosti nových bank s těmi starými jsme pro Vás připravili tabulky obsahující počty klientů bank a bilanční sumy jednotlivých bank. Bilanční suma nám dá obrázek toho, jak bohaté či aktivní klienty nové banky získaly. Bilance banky se skládá na straně aktiv obvykle zejména z poskytnutých úvěrů a na straně pasiv zejména ze získaných vkladů.

Z porovnání v posledních dvou grafech vyplývá, že ač je podíl nových bank na počtu klientů relativně velký, z hlediska bilanční sumy už tomu tak není. Důvodem je pravděpodobně zejména to, že nové banky nezískaly ty majetnější klienty nebo si klienti nových bank ještě u dané banky neukládají veškeré peníze. Také většinou nové banky neobsluhují firemní zákazníky, kteří do velikosti bilanční sumy starých bank pozitivně zasahují.

Počty klientů českých bank



Banka Počet klientů Poznámka
Česká spořitelna 5 300 000 celá skupina ČS
ČSOB 3 092 000 včetně Ery
Komerční banka 2 000 000 odhad
GE Money Bank 1 092 000
mBank 471 000
Raiffeisenbank 400 000 odhad
UniCredit Bank 400 000 odhad
Fio Banka 300 000
Air Bank 190 000
Sberbank 100 000 odhad
ZUNO bank 100 000 odhad
Equa bank 50 000
Zdroj: Scott & Rose
Pozn: Od Citibank, Oberbank a LBBW Bank se nám nepodařilo žádné údaje získat.

Ze součtu uváděných klientů vyplývá, že někteří klienti mají účty ve více bankách, čísla se netýkají jen fyzických osob, ale i firem a nejde jen o klienty využívající běžný účet, ale všechny služby bank a jejich dceřiných společností.


Graf č. 2 - Počty klientů českých bank
Graf č. 2 - Počty klientů českých bank
Autor: Finparáda.cz

Bilanční suma bank k 30. červnu 2013 v milionech Kč



Banka Bilanční suma (mil. Kč) Poznámka
Česká spořitelna 958 178
ČSOB 943 284
Komerční banka 795 808
UniCredit Bank 316 264
Raiffeisenbank 190 056
GE Money Bank 137 090
J&T Banka 89 440
Sberbank 66 083
Air Bank 47 202
LBBW Bank 31 322
mBank 22 251 k 31.12.2011
Fio Banka 22 004
Oberbank 17 675 k 31. 12. 2012
ZUNO bank 14 663 k 31. 12. 2012
Equa bank 13 157
Evropsko-ruská banka 3 627 k 31. 12. 2012
Zdroj: Scott & Rose
Pozn: Výsledky jsou součtem údajů za vlastní banku a za její dceřiné společnosti, tj. za celou skupinu (včetně stavebních spořitelen apod.)

 
Graf č. 3 - Bilanční suma českých bank
Graf 3 - Bilanční suma českých bank

Poměr nových a starých bank na počtu klientů a na součtu bilančních sum



Graf č. 4 - Porovnání počtu klientů starých a nových bank

Podíl počtu klientů starých a nových bank
Nové banky: Air BankEqua bank, Fio Banka, mBank, ZUNO bank

Graf č. 5 - Porovnání objemu bilanční sumy starých a nových bank

Podíl bank na bilanční sumě

Nové banky: Air BankEqua bank, Fio Banka, mBank, ZUNO bank






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.