Žebříčky Přehledy

Komerční bance klesl loni zisk o 10 %. Mohou za to nízké úrokové sazby


14.2.2014  |  Zdeněk Bubák

Čistý zisk celé skupiny Komerční banky za rok 2013 dosáhl 12,5 miliardy Kč, což znamená pokles o 10,2 %. Za poklesem stojí zejména loňské nižší úrokové sazby na trhu. Přitom výše úvěrů i vkladů meziročně stoupla a portfolio aktiv zaznamenalo zlepšující se kvalitu.


Komerční banka (KB) ve středu oznámila své výsledky za loňský rok. Čistý loňský zisk za celou skupinu Komerční banky činí 12,5 miliardy Kč, to je méně o 10,2 % než v roce 2012. Výše úvěrů poskytnutých klientům narostla o 4,8 % na 491,5 miliardy Kč a objem vkladů klientů stoupl o 9,1 % na 624,6 miliardy Kč.

Po očištění o jednorázové položky by pokles čistého zisku činil meziročně jen 5,6 %. Výnosy skupiny KB klesly meziročně o 5,4 % na 30,9 miliardy Kč. Pokles výnosů byl způsoben především velmi nízkými úrokovými sazbami na trhu, které neumožnily získat odpovídající výnosy z deposit, a nižšími cenami u některých bankovních služeb. Dalším faktorem bylo několik jednorázových položek. Banka vedle nižších výnosů vykázala i nižší provozní náklady, které klesly o 2,5 % na 13,1 miliardy Kč, přičemž největší úspory dosáhla v kategorii všeobecných administrativních nákladů. Náklady rizika (zejména u úvěrů) klesly o 7,1 % na 1,7 miliardy Kč, což by mělo nasvědčovat zlepšení portfolia aktiv (úvěrů apod.).

Skupina vykázala ke konci roku 2013 kapitálovou přiměřenost ve výši 15,8 % (Tier 1).

Poměr čistých úvěrů a depozit (bez započtení klientských aktiv v penzijních fondech) činil 77,0 %.

Představenstvo Komerční banky navrhlo dozorčí radě výplatu dividendy ve výši 8 742 milionů Kč, což je 230 Kč na jednu akcii a představuje výplatní poměr 69,8 % z čistého zisku náležejícího akcionářům banky. To odpovídá hrubému dividendovému výnosu 5,2 % při porovnání s uzavírací cenou akcie na konci roku 2013.

Podle generálního ředitele Komerční banky Alberta Le Dirac´ha vzbuzuje pohled na ekonomické prostředí v roce 2014 více optimismu. Banka se však nespoléhá jen na zlepšující se ekonomiku, ale pracuje na posilování konkurenceschopnosti své nabídky pro všechny segmenty zákazníků. Chce klientům nadále přinášet inovativní a výhodné produkty a služby.






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.