Žebříčky Přehledy

Nedávno sci-fi, dnes běžná věc, říká šéf vývoje produktů ZUNO


9.5.2014  |  Zdeněk Bubák

Položili jsme několik otázek Andreji Čárskému, šéfovi oddělení vývoje produktů a elektronického bankovnictví online banky Zuno. Zajímalo nás, kam podle něho směřuje odvětví bankovnictví, jak se v poslední době změnilo chování klientů, jak je využíváno jejich mobilní bankovnictví apod.



Finparáda.cz: Jakým směrem podle vás míří budoucnost bankovnictví?

Banky se už dlouhou dobu zaměřují na internetové a mobilní bankovnictví. Zejména online banky díky nižším výdajům na provoz nabízejí levnější služby bez zbytečných poplatků. Když nemusíte živit nákladnou pobočkovou síť, hodně ušetříte. Navíc bankovní transakce lze provést už jen přes internet nebo mobil. Lidé mají díky chytrým telefonům banku stále u sebe a nemusí vůbec chodit do banky. Už dnes si u Zuno můžete vzít třeba půjčku jen online bez chození na pobočky. Role a služby bank se v příštích letech budou měnit tak rychle, jak se neměnily za poslední století. Dominovat bude online komunikace a chytré telefony. Důraz bude kladen na jednoduchost a rychlost, přičemž je ale nutné myslet na bezpečnost existujících i nových kanálů.

Finparáda.cz: Změnilo se chování klientů v posledních letech?

Chování i nároky zákazníků bank se za posledních několik let zásadně proměnilo. Samozřejmostí je jednoduchost, rychlost a spousta aplikací a digitálních služeb. Tedy něco, co by ještě před desítkou let mnohým znělo jako sci-fi, nyní nám to připadne zcela normální. Novým online bankám roste počet klientů, jen v Česku jich je už 1,4 milionu.

Finparáda.cz: Takže Češi nejsou konzervativní klienti, ale chtějí zkoušet nové banky?


Češi nejsou příliš loajální klienti. Když vidí lepší nabídku, hned vymění banku. Hlídají si finance a rozhodují se racionálně. U nových bank často také hledají výhodné možnosti pro refinancování nebo konsolidaci úvěrů. Většinou se tím dá hodně ušetřit. Zuno má teď aktuálně 230 000 klientů, tento rok čekáme 60 tisíc nových zákazníků, nový klient k nám přichází každých osm minut. Myslím, že je to už nezadržitelný trend. Staré banky kvůli tomu již ztrácejí statut primárních finančních institucí, jak jsme je znali v minulém století.

Finparáda.cz: Uvažujete o založení nějakých poboček?

Zuno je jediná čistě online banka v České republice. Vše je díky tomu daleko jednodušší. Zaměřujeme se pouze na technologie a klientské požadavky, neřešíme bankovní budovy a armádu úředníků. Nebudeme otevírat vlastní pobočky, je to nákladné a stejně by to nakonec zaplatil klient. Navíc byly minulý rok staré banky nuceny jich několik desítek zrušit. Dlouhodobá strategie je jednoznačná, zaměření na online svět a mobilní technologie.

Finparáda.cz: Jaké nové technologické produkty jde v bankovnictví ještě očekávat?

V mobilním bankovnictví očekávám rozvoj ve více směrech, prvním je rozšiřování mobilních platforem, kde je velký potenciál, například Windows Phone 8 bude dříve či později standard. Dalším příkladem rychle rostoucího segmentu jsou tablety a v případě Windows 8 jsou to notebooky s dotykovou obrazovkou. V neposlední řadě se bude proměňovat způsob informování klienta o stavu jeho financí, tedy tzv. personal finance management. Dále to budou technické novinky v mobilních platbách nebo ovládání aplikace pomocí hlasu. Z pohledu banky bude pokračovat nárůst produktů, které může klient vyřídit přes mobilní aplikaci, ať už požádat o úvěr nebo si během pár sekund zařídit cestovní pojištění. Významnější roli bude hrát i tzv. gamification, při které zákazníci mohou získávat body a odměny, což obecně pomáhá dotvářet vztah mezi klientem a bankou.

Finparáda.cz: Kolik lidí skutečně využívá mobilní aplikaci vaší banky?

Mobilní bankovnictví využívá čím dál tím více klientů. V porovnání s minulým čtvrtletím vzrostl počet uživatelů mobilní aplikace o 60 procent. Jen za první kvartál tohoto roku proběhlo přes mobilní aplikaci 100 000 plateb za jednu miliardu korun. Pozorujeme trend ústupu od návštěvy bankovních poboček směrem k využívání online a mobilního bankovnictví. Například mobilní bankovnictví Zuno se hned po uvedení stalo nejstahovanější aplikací na AppStore v Česku i na Slovensku. Celkem si aplikaci stáhlo 60 000 uživatelů z Google Play a AppStore. Měsíčně registrujeme 150 000 přihlášení a uskutečňujeme na 12 000 plateb.

Finparáda.cz: Které služby mobilního bankovnictví mají lidé nejraději?

Zákazníci preferují služby, které jim zjednoduší a urychlí jak komunikaci s bankou, tak i spravování financí. Jde například o zadávání plateb prostřednictvím skenování faktur, QR kódy nebo vyhledávání nejbližších bankomatů pomocí ATM lokátoru. Dále si klienti pomocí mobilního bankovnictví nastavují platební limity, dočasné blokování karet nebo internetové platby.






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.