Žebříčky
Přehledy
Bankovní účty
Spoření
Penze
Půjčky
Pojištění
Investice
Banky a pojišťovny
Podvodníci na telefonu. Jak ochránit svoje finance před krádeží?
15.11.2023 | Tomáš Smetana, zpráva lesensky.cz | foto: Shutterstock
Přestože policie i finanční instituce opakovaně varují před telefonáty podvodníků vydávajících se za zástupce bank a dalších organizací, tento druh trestné činnosti stále přibývá. Průměrná výše ukradených peněz přitom podle kriminalistů dosahuje zhruba k 400 tisícům korun, výjimkou ale nejsou ani milionové krádeže. Nechat se oklamat je snazší, neboť podvodníci pravidelně vylepšují své metody.
Zobraz diskusi (0)
Jen v roce 2022 řešila policie v České republice více než osmnáct a půl tisíce případů souvisejících s kyberkriminalitou. Oproti předchozímu roku jde o prakticky stoprocentní nárůst. Mnoho případů však není hlášeno vůbec. Kromě online podvodů přibývají také podvody po telefonu. Poměrně novými metodami zlodějů jsou například tzv. vishing nebo spoofing.
„Vishing je typ podvodného volání, které se z člověka snaží vylákat citlivé údaje či jej rovnou přimět k převodu peněz. Útočníci se často vydávají za bankéře, makléře či policisty a využívají různé formy psychologického nátlaku, aby oběti dostali tam, kam potřebují,“
přibližuje Jan Nedělník, ředitel společnosti Konecta Czech a Hungary, která se specializuje na outsourcing zákaznických služeb.
Falešný bankéř či investiční poradce
Typickým příkladem, na který už letos řada bank své zákazníky upozornila, je scénář, kdy se podvodníci snaží přimět lidi, aby si mysleli, že jsou ohroženy jejich finance. Útočník se obvykle vydává za zaměstnance banky a říká volajícímu, že jeho
účet
byl napaden. Jediným východiskem z dané situace má být odeslání financí na bezpečný účet či jejich vložení do bezpečného bankomatu.
Kromě falešného bankéře oběti často kontaktuje i další komplic vydávající se typicky za policistu. Realističnost celého podvodu mnohdy zloději ještě zdokonalují použitím metody známé jako spoofing, kdy dokážou napodobit jakékoli jiné telefonní číslo. Člověku se tak na mobilním telefonu skuteční zobrazí, že mu volá policie či jeho banka.
Žebříčky a přehledy:
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde
Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
„Triky a vyjednávací techniky podvodníků jsou velmi propracované. Zdařile napodobují chování zaměstnanců klientského centra a umí si klienta pod záminkou falešného bankéře, zástupce vybrané instituce či bezpečnostního experta získat na svoji stranu,“
doplňuje Petr Zíma, manažer České spořitelny pro klientskou bezpečnost a bankovní identitu.
Neustále se zvyšující úroveň dovedností útočníků potvrzuje i Marek Macháček, expert na prevenci platebních podvodů v Komerční bance.
„Řešil jsem případ, kdy útočník napsal e-mail s pomocí umělé inteligence, která okopírovala styl nadřízeného z korespondence dostupné na internetu. I on sám následně říkal, že by podle použitých slovních obratů uvěřil, že to sám napsal,“
uvádí.
Na hesla se banka nikdy neptá
Základem toho, jak podvodníkům neskočit na jejich finty, je být ostražitý.
„Bankovní společnosti za žádných okolností nežádají po klientech citlivé údaje, jako jsou hesla, CVV kódy a podobně. Pokud k takové situaci během hovoru dojde, jedná se s vysokou pravděpodobností o podvod,“
varuje Jan Nedělník.
V momentě, kdy se člověk cítí pod tlakem či si zkrátka v dané situaci není jistý, měl by telefonát raději ukončit a vzít si čas na rozmyšlenou. Veškeré obdržené informace si může následně nechat ověřit u své bankovní společnosti či jiné instituce.
„Pokud má náš klient během hovoru s kolegy z kontaktního centra jenom stín pochybnosti o tom, jestli mu skutečně volá někdo z banky, vždy klientovi doporučujeme hovor ihned ukončit a neprodleně nám zavolat na naši blokační linku,“
doporučuje Jana Pokorná, tisková mluvčí pro Air Bank.
Jakmile dotyčná osoba zjistí, že podvodníkovi naletěla, je nezbytné co nejrychleji kontaktovat svoji banku. V některých případech lze ještě transakci včas zastavit a finance klienta ochránit.
Žebříček bankovních účtů
Kalkulačka běžných účtů
Sjednání běžného účtu
Fotogalerie
zobrazit fotogalerii
Související články:
Produktové novinky bank v srpnu aneb co nového pro nás banky připravily?
Denní zprávy
Žebříčky spořicích účtů a termínovaných vkladů v září
ČBA varuje před vzestupem kybernetických útoků. Banky zachránily miliardy, ale škody rostou
Banky stále drží úroky vysoko
Zpět
domů
|
zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.