Žebříčky Přehledy

Pojišťovny v září. Novinky v povinném ručení, v odškodnění po úraze a další informace


20.9.2013  |  Zdeněk Bubák

Přinášíme Vám informace z pojišťoven, zveřejněné během tohoto měsíce. S novinkami přicházejí Wüstenrot pojišťovna, která umožňuje, aby se klienti povinného ručení připojistili proti dalším rizikům, a Allianz pojišťovna, která se zavazuje, že svým klientům doplatí denní odškodné při úrazu z pojistného placeného v rámci životního pojištění tehdy, když se objeví na trhu nabídka jiné pojišťovny s vyšším plněním, a to do výše tohoto vyššího plnění.


Kromě zmíněného se dozvíte o tom, jak jsou u pojišťoven znevýhodňováni senioři a jak bilancuje letní sezónu Pojišťovna Kooperativa z hlediska plnění škod v rámci cestovního pojištění.

Povinné ručení od Wüstenrotu s rostoucím bonusem a možností kdykoli jej vypovědět



Wüstenrot pojišťovna zavedla od 16. září několik novinek v produktu povinné ručení. Rozšiřuje jej o živelní připojištění včetně rizika střetu se zvířetem a odcizení. Další novinkou je možnost převedení výše bonusu z povinného ručení na havarijní pojištění. Zároveň ponechává možnost kdykoli smlouvu vypovědět bez udání důvodu, což u ostatních pojišťoven není běžné.

Převážná většina majitelů vozů má podle statistik uzavřeno pouze povinné ručení, protože tvrdí, že havarijní pojištění se jim nevyplatí. Možnost samostatného pojištění vybraného rizika ale vítají. Wüstenrot těmto klientům nabízí rozšíření povinného ručení o živelní připojištění včetně rizika střetu s jakoukoliv zvěří a připojištění odcizení vozidla.

Rychle rostoucí bonus a Multibonus



Za bezeškodný průběh má klient u Wüstenrotu už po dvou letech nárok na 30% bonus, přičemž průměrná výše bonusu se na trhu pohybuje jen kolem 10 %. Wüstenrot započítá i dobu pojištění u jiné pojišťovny. Jezdí-li klient dlouhodobě bez nehod, může získat až 60% bonus, což také není zcela běžné.

Povinné ručení můžete mít u Wüstenrotu levnější i na další auto, a to díky slevě Multibonus. Tu Vám Wüstenrot přizná ve výši bonusu, který máte na první pojištěný vůz. Multibonus je navíc převoditelný na manžela či manželku nebo druha či družku.

Pojišťovna zlevňuje i havarijní pojištění pro klienty, kteří nemají žádný nebo nízký bonus za jízdu bez nehod z tohoto pojištění. I u prvního uzavřeného havarijního pojištění se tak může pojistné snížit až o 60 %. Wüstenrot navíc nabízí cenově výhodnější varianty Expert a Praktik.

Co je v základním pojištění u povinného ručení od Wüstenrotu a co si můžete připojistit



Základní pojištění:

  • pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla
  • asistenční služby
Připojištění:
  • připojištění skel
  • úrazové připojištění na částku 1 mil. Kč
  • rozšířené asistenční služby
  • odcizení vozidla
  • živelné pojištění a střet se zvěří

Allianz pojišťovna nabízí nezvyklou novinku v úrazovém pojištění - garanci nejvyššího plnění pro závažné úrazy



Každoročně se v České republice  stane více než jeden milion úrazů – od drobných, až po ty závažné, které zanechají trvalé následky, nebo jejichž důsledkem je dokonce invalidita. V případě, že jsou zranění pojištěni, získají od své pojišťovny finanční odškodnění. To se však může podle typu smlouvy, nebo i pojistitele lišit.

Pojišťovny na českém trhu v případě denního odškodného pracují s různými oceňovacími tabulkami. A tak se stává, že za zcela identický úraz dostanou zranění, kteří mají pojistku u dvou různých pojišťoven, jinou finanční částku. A ta se může lišit velmi výrazně, a to o desetitisíce korun, ale u závažných úrazů může být rozdíl i více než stotisícový. Proto Allianz nyní přichází s garancí nejvyššího plnění u denního odškodného – pojištěný tak vždy dostane za úraz minimálně stejně nebo více, než klienti pěti největších pojišťoven na tuzemském trhu.

Klient už nemusí vybírat nejlepší úrazové pojištění a komplikovaně studovat a porovnávat oceňovací tabulky, kterým často rozumí jen lékař, ale ne obyčejný člověk. „Rozhodli jsme se našim klientům ulehčit život a tohle vše uděláme za ně. Pravidelně, nejméně však dvakrát ročně, zanalyzujeme a srovnáme oceňovací tabulky pěti největších pojišťoven v běžně placeném životním pojištění pro pojištění denního odškodného. A pokud zjistíme, že některá z těchto pojišťoven ve srovnatelném produktu s naším plní u závažného úrazu více, našim klientům plnění navýšíme na její úroveň,“ vysvětluje Martin Podávka, vedoucí oddělení produktových inovací Allianz.
 
Novinka se týká denního odškodnění u závažných úrazů, jejichž obvyklá doba léčení je delší než 3 měsíce. Kromě dlouhého léčení tyto úrazy často vyžadují i následnou rehabilitaci, lázně, nejrůznější zdravotní pomůcky atd. A právě v těchto situacích potřebují mít lidé dostatek peněz, které jim díky garanci nejvyššího plnění Allianz zajistí.

Seznam diagnóz závažných úrazů, na něž se vztahuje garance, obsahuje 160 položek a podrobnosti o nich naleznou klienti na http://www.allianz.cz/obcane/produkty/pojisteni-osob/garance-nejvyssiho-plneni/, stejně tak postup, jakým způsobem bude k výplatě za závažný úraz docházet.

Výplata ihned po ověření diagnózy



„Ihned po určení a ověření diagnózy vyplatíme nejvyšší plnění ze sledovaných pojišťoven, které výplatu nevážou na skutečnou dobu léčení. Díky tomu má pojištěný peníze na svém účtu ihned a nemusí čekat na ukončení léčení. Pokud některá ze zbylých pojišťoven plní ještě více v případě, že klientovo léčení přesáhne již vyplacený „počet dnů“, doplatíme mu i tuto část dle skutečné doby léčení,“ doplňuje Martin Podávka.
 

Rozdíly v plnění jsou významné



A jak se může plnění lišit? Tak například (u denní dávky 500 Kč) u operované zlomeniny kosti vřetenní může klient dostat až o 35 tisíc více, u operativně léčeného vymknutí kolenního kloubu je to 44 tisíc Kč, u zlomeniny kosti stehenní dokonce o více jak 100 tisíc Kč. Se závažností úrazů pak tyto částky narůstají.

Garance platí pro všechny smlouvy uzavřené s pojištěním denního odškodného od 1. září 2013 do konce letošního roku. Cílem Allianz je udržet tuto garanci co nejdéle, minimálně však po dobu 10 let od 1. ledna 2014.

Úrazové garance nejsou první, které pojišťovna Allianz zavedla – již v dubnu přišla na trh se třemi garancemi u majetkového pojištění. Díky první garanci dostanou klienti Allianz u pojištění nemovitosti a domácnosti pojistné plnění za všechna rizika, která jsou pojistitelná u kterékoliv pojišťovny na českém trhu a to i tehdy, když je ve své smlouvě vyjmenována nemají. Druhou garancí, kterou Allianz zavedla, je neuplatnění podpojištění u nemovitosti, takže klient dostane při škodě plnění bez jakéhokoliv krácení. Třetí a poslední garance pojištěným zaručuje, že v případě znovunalezených věcí, které u klienta odcizil zloděj, za ně nebude chtít plnění až do limitu 100 tisíc Kč zpět.

Vyšší věk je pro zájemce o životní nebo cestovní pojištění nevýhodou



Vyšší věk se v některých případech pořízení určitého finančního produktu či služby výrazně prodražuje. Tyto závěry vyplývají z výzkumu, který vůbec poprvé v České republice soustavněji zmapoval dostupnost finančních produktů starším klientům, a tedy jejich možnou diskriminaci z důvodu věku.

„Impulsem k provedení výzkumu byly stížnosti seniorů na nedostupnost některých finančních služeb po dosažení určité věkové hranice,“ vysvětluje zástupce ombudsmana Stanislav Křeček s tím, že nejčastěji se senioři setkávali s odmítnutím žádosti o vydání kreditní karty, ačkoli šlo např. o dlouhodobé klienty bank, držitele zlatých platebních karet, solventní klienty, kteří kartu potřebovali např. kvůli půjčení automobilu v zahraničí, rezervace hotelu přes internet apod.

Výzkum měl dvě části – první v podobě anonymního dotazníkového šetření, druhá formou situačního testování. Dotazníky byly osloveny všechny banky a pobočky zahraničních bank (45), všechny pojišťovny a pobočky zahraničních pojišťoven (52) a vybraní nebankovní poskytovatelé finančních služeb (43). Situačním testováním byl ověřen postup třinácti klíčových bank zaměřených na drobné klienty, dvou pojišťoven a tří nebankovních institucí, které figuranti navštívili (případně telefonicky kontaktovali) s žádostí o poskytnutí konkrétního produktu.

Životní pojištění pro seniory omezují všichni



Z dotazníkového šetření vyplývá, že nejhůře dostupnou službou pro seniory je životní pojištění. Jeho poskytnutí věkově omezují všechny dotazované pojišťovny. S ohledem na povahu tohoto produktu je však stanovení přiměřeně vysoké věkové hranice legitimní, což platí i pro hypoteční úvěry, jejichž poskytnutí omezuje věkem zhruba třetina dotazovaných subjektů.

Úrazové pojištění věkově omezuje 90 % pojišťoven a nejpřísnější podmínky z pohledu věkových limitů platí pro poskytování pojištění schopnosti splácet, které dotazované finanční instituce odmítají poskytovat v průměru od 63 let věku klienta.

Z toho, co finanční instituce v dotaznících deklarovaly, vyplývá, že relativně nejdostupnější je seniorům finanční leasing, havarijní pojištění, povinné ručení, kreditní karty a kontokorent. Každou z těchto služeb věkově omezuje vždy pouze jedna instituce.

Cestovní pojištění dostupné, ale za dvojnásobnou cenu



Jestliže je poskytování služeb krátkodobého charakteru, např. kreditní karty, krátkodobé spotřebitelské úvěry, kontokorent apod. omezeno horní věkovou hranicí, jedná se o diskriminaci založenou na věku.

Situační testování ukázalo, že dva ze třinácti testovaných subjektů (15 %) omezují poskytnutí kreditních karet na základě věku klienta bez zkoumání jakýchkoli dalších okolností, tedy se dopouštějí diskriminace. Jeden subjekt popřel před testující osobou, že poskytuje kreditní karty, ačkoli je na internetu inzeruje. Vyskytl se i případ, kdy si pracovník poskytnutím kreditní karty nebyl jistý a naznačoval, že věk může být problémem.

K odmítnutí pouze z důvodu věku došlo také u dvou z patnácti testovaných poskytovatelů spotřebitelských úvěrů (13 %). Je také nutné zmínit, že v jednom případě testovaná instituce odmítla sčítat starobní důchod s jinými zdroji příjmu pro účely výpočtu minimální výše příjmu, což může představovat nepřímou diskriminaci. Ve dvou případech pracovníci naznačovali, že věk může být pro poskytnutí spotřebitelského úvěru problém.

Pouze u cestovního pojištění není podle situačního testování věk překážkou. Figuruje však jako faktor, který cenu pojištění významně zvyšuje. U klientů nad 70 let se cena pojistného zvyšuje o 66 – 200 %, přičemž v průměru jde o 100% „přirážku“. Některé pojišťovny zavádějí i kategorii klientů nad 80 let, kterým pak cenu pojistného zvyšují o dalších 50 – 81 %. Pouze dvě z devíti testovaných pojišťoven neumožňují osobám starším 80 let uzavřít cestovní pojištění přes internet.

Podle zástupce veřejného ochránce práv nelze seniorům odmítat finanční služby pouze z důvodu věku. Rovné zacházení se seniory přitom není podle zástupce ombudsmana jen naplněním zákonné povinnosti, ale zvyšuje kredit finanční instituce ve společnosti. Podporu výzkumu vyjádřily Česká národní banka, Česká obchodní inspekce, Finanční arbitryně, Česká bankovní asociace, Česká asociace pojišťoven a Česká leasingová a finanční asociace.

Kooperativě se letos zvýšil objem plnění za storna zájezdů díky nepokojům v Egyptě



V letních měsících Kooperativa zaznamenala rostoucí zájem o cestovní pojištění, prodala celkem 133 tisíc pojistek, přičemž průměrné pojistné se oproti loňskému roku zvýšilo o více než 7 %, z 596 Kč na 640 Kč. „Znamená to, že letos lidé sjednávali pojištění v širším rozsahu a na jednu smlouvu v průměru vycestovalo více osob než loni,“ říká Jana Konvalinová, vedoucí Odboru cestovního pojištění v pojišťovně Kooperativa.

Celkem Kooperativa registrovala 2 530 pojistných událostí za 17 milionů korun. V polovině případů se jednalo o úrazy nebo onemocnění hrazené z pojištění léčebných výloh, 30 % pojistných událostí řešili pracovníci Kooperativy z pojištění stornopoplatků a 7 % z pojištění zavazadel.

V pojištění léčebných výloh Kooperativa zaznamenala nejvíce pojistných událostí v Řecku, Egyptě, Chorvatsku a Turecku. Nejčastěji šlo o infekce dýchacích cest a různá zánětlivá onemocnění, sluneční alergie, problémy trávicího traktu a poranění mořským ježkem. „Ale řešili jsme i komplikovanou zlomeninu dolní končetiny daleko za polárním kruhem na Špicberkách. Protože operace přímo v místě nebyla možná, pacienta jsme museli letecky evakuovat na pevninu, kde byl operován, a následoval letecký transport do ČR“, představuje nejsložitější letošní událost Jana Konvalinová.

Před loňskou letní sezónou nabídla Kooperativa turistům, kteří vyrážejí na dovolenou vozem, také speciální krátkodobou asistenční službu HOLIDAY, kterou mohou v případě nehody nebo poruchy využít. V případě zranění řidiče zajistí Kooperativa v rámci této asistence i náhradního řidiče. „Pro letošní dovolenou si asistenční služby HOLIDAY sjednalo téměř 7 tisíc motoristů. Náhradního řidiče jsme prozatím zajišťovat nemuseli, řešili jsme převážně poruchy vozidel, nejčastěji v Německu, dále pak v Rakousku a Chorvatsku.  Převažovaly problémy s elektroinstalací, chladicími systémy a pneumatikami“, popisuje problémy řidičů v zahraničí Jana Konvalinová.

Letošní letní sezónu také ovlivnily nepokoje v Egyptě, Kooperativa zaznamenala zvýšený škodní průběh u pojištění stornopoplatků za zrušené zájezdy. „Klientům jsme v letošním roce za zrušené zájezdy vyplatili 4,1 milionu Kč, což je o 25 % více než v loňské sezóně“, doplňuje Jana Konvalinová.






Související články:


Žebříčky a přehledy:



Zpět


   domů   |   zobrazit plnou verzi
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.