Žebříčky
Přehledy
Bankovní účty
Spoření
Penze
Půjčky
Pojištění
Investice
Banky a pojišťovny
Do čeho investují čeští multimilionáři? Vedou podílové fondy, stoupá role nemovitostí
20.3.2017 | Zdeněk Bubák, zpráva UniCredit Bank
Podle UniCredit Bank, která vypracovala zprávu z oblasti privátního bankovnictví, chtějí bohatí Češi investovat hlavně bezpečně. Vybírají si podílové fondy renomovaných správců, nemovitosti, ale i dluhopisy. Se svými bankéři komunikují i přes mobilní aplikace.
Zobraz diskusi (0)
Movití Češi se podle UniCredit Bank stále více zajímají o nemovitosti a dluhopisy, nejčastěji však investují do
fondů renomovaných správců
. Zájem o cenné kovy a půdu mírně opadá. Do akcií investují bohatí lidé opatrně, loni věřili zejména ČEZu a Applu. Informace jsme získali díky třetímu ročník průzkumu UniCredit Private Banking zahrnující informace o téměř 6 000 klientech privátního bankovnictví banky s majetkem přesahujícím 3 miliony korun.
Investice do nemovitostí na vzestupu, fondy ale stále vedou
Oproti loňskému roku výrazně stoupl zájem o investice do nemovitostí u nás i v zahraničí. Investuje do nich šest z deseti klientů privátního bankovnictví UniCredit Bank. Nejpopulárnějším investičním nástrojem bohatých ale stále zůstávají fondy (68 %), zajímavé jsou alternativy jako investiční certifikáty, do kterých své peníze ukládá až polovina movitých Čechů.
Přehled téměř 2000 podílových fondů dostupných v Česku včetně jejich cen a vývoje
Drahé kovy a půda na ústupu
Movití Češi omezují zájem o komodity (8 %) a cenné kovy (16 %), s rostoucí cenou mírně klesly také nákupy půdy (32 %). Opatrní jsou stále i u přímých investic do akcií. Pokud zvolili konkrétní akcie, pak věřili zejména známým titulům, jako je český energetický gigant ČEZ nebo americký Apple. Zájem zůstává obecně o tituly nabízející stabilní dividendu.
Investice multimilionáři diverzifikují
Investice multimilionářů do cenných papírů od fondů přes dluhopisy až po akcie se nejčastěji pohybují v jednotkách milionů korun, kdy nakupují více titulů a investice tak diverzifikují. Vyšší částky nad 10 milionů pak bohatí Češi směřují právě do zmíněných nemovitostí, půdy nebo do zlata a cenných kovů. Při investicích do bydlení se neomezují jen na Českou republiku. Stále častěji si pořizují rekreační domky ve svých oblíbených dovolenkových destinacích – Itálii, Španělsku nebo na chorvatském pobřeží. Do akcií pak výrazně více investují ti nejbohatší, kteří si mohou dovolit na ně vyhradit částky v desítkách milionů korun.
Starší podnikatelé firmu spíše prodají než předají potomkům
Mnoho klientů privátních bankéřů pochází z podnikatelského prostředí. Jak první generace českých porevolučních podnikatelů postupně stárne, stále častěji se na banku obrací s potřebou vyřešit budoucnost firmy. Počet případů nástupnictví, které bankéři UniCredit Bank řeší, se postupně zvyšuje. Před pár lety se s tím setkali spíše výjimečně, dnes každý bankéř řeší v průměru 2–3 případy za rok.
Nejpalčivější otázkou z pohledu podnikatelů je, zda podnik prodat nebo předat další generaci. Jasno v tom při prvním oslovení banky nemá až 41 % podnikatelů. S bankéři řeší také správné načasování předání. Inkasují v průměru kolem 30 milionů korun, výjimečné ale podle privátních bankéřů nejsou ani prodeje v řádech okolo 100 milionů korun či více. Jen 38 % firem končí alespoň částečně v rukách potomků původních zakladatelů.
Privátní bankéři musí díky mladým milionářům používat mobilní messengery
Milionářů do 30 let přibývá zhruba čtyřprocentním tempem ročně, těch mezi 30–40 lety dokonce dvakrát rychleji. Roli hraje nejen samotné mezigenerační předávání firem, kdy se majetek dostává do rukou druhé generaci podnikatelů. Jen zhruba 40 procent mladých klientů má totiž také majetné rodiče, což zhruba odpovídá podílu firem předaných potomkům. Rychle také roste počet zcela nových mladých milionářů, kteří sami vybudovali úspěšný podnik nebo zaznamenali úspěch na jiném poli.
Mladí milionáři podobně jako jejich starší kolegové nejvíce investují do fondů následovaných investičními certifikáty a nemovitostmi. Podle bankéřů je ale tato generace mnohem sebevědomější a agresivnější. O svých investicích mají větší přehled, často díky masivnímu využívání moderních technologií. Na druhé straně jsou ale také mnohem netrpělivější, na výnosy či úspěch nechtějí čekat příliš dlouhou dobu. I přesto ale zbytečně neriskují a nechají si od svého bankéře poradit.
V komunikaci se svým bankéřem a privátní bankou se nebojí moderních technologií. Polovina chce sledovat výkonnost jejich majetku v aplikacích na tabletu či chytrém telefonu. Každý čtvrtý si již dnes s bankéřem povídá prostřednictvím různých messengerů, jako je WhatsApp nebo Facebook Messenger.
Životní styl českého milionáře: Sport, cestování, česká a italská kuchyně a děti na zahraničních školách
I když bohatí lidé tráví většinu svého času prací a dokonce až třetina (29 %) často pracuje i ve svém volném čase, zbytek se snaží odpočinek nezanedbávat a být se svou rodinou a blízkými (52 %). Rádi také sportují a cestují (84 %), třetina z nich aktivně vyhledává kulturní akce.
Bohatí Češi nestojí o zvláštní pozornost. Běžně je na ulici nepoznáte. Nemají ani extravagantní koníčky. Kupování sportovních klubů či budování exkluzivních sbírek veteránů nebo vlastních módních značek – takové záliby byste u movitých Čechů spočítali na prstech ruky. Většina z nich dá přednost stejným zážitkům jako běžný smrtelník – běhání, zdravému životnímu stylu či kulinářskému zážitku.
V jídle preferují moderní pojetí české klasiky (55 %) nebo restaurace specializované na italské a francouzské kulinářské pokrmy. Neholdují naopak módnímu vegetariánství, raw stravě či jinde populární severské kuchyni.
Jen jeden z deseti movitých Čechů věnuje svůj volný čas dalšímu vzdělávání. O to více ale dbají na kvalitní vzdělání svých vlastních dětí, které mají v drtivé většině dvě. Většinou již od nejmladšího věku navštěvují soukromé české školy, jen jeden z pěti bohatých rodičů posílá své dítě na státní základní nebo střední školu. Kvalitní školy svým potomkům dopřejí klienti českých privátních bank i po maturitě. Až dvě třetiny z nich studují vysokou školu či univerzitu v západní Evropě nebo severní Americe.
Informace o průzkumu:
Průzkum byl proveden od října do listopadu 2016. Získaná data zahrnují postoje k financím a životnímu stylu 6 000 klientů privátního bankovnictví UniCredit Bank s disponibilním majetkem nad 3 miliony korun.
Poznámka:
Článek neslouží k poskytování osobního investičního poradenství, nepředstavuje investiční doporučení k nákupu či prodeji jakýchkoliv investičních nástrojů ani nabídku na uzavření smlouvy podle § 1732 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku. Před rozhodnutím k nákupu jakéhokoliv produktu vám proto doporučujeme kontaktovat investičního poradce nebo osobního bankéře, který vám poskytne více informací o produktech a doporučí, jestli se konkrétní produkt hodí k vašemu rizikovému profilu a do vašeho portfolia. Investiční nástroje uvedené výše nezaručují návratnost vložené investice. Hodnota investice může v čase kolísat, v závislosti na typu investice i výraznějším způsobem.
Fotogalerie
zobrazit fotogalerii
Související články:
UNIQA účastnické fondy pod lupou: Jaká je jejich aktuální výkonnost?
Když začnete pravidelně investovat s UniCredit Bank, získáte odměnu ve výši dvou procent z investice
Téměř každý druhý třicátník investuje, měsíčně v průměru necelé 2 000 korun
Chcete si splnit svá přání nebo se zabezpečit na později? Investujte pravidelně měsíčně 10 % z čistého platu
Jak investují a žijí čeští miliardáři a multimilionáři? Privátní bankéři promluvili
Zpět
domů
|
zobrazit plnou verzi
Spravovat nastavení cookies
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.