Žebříčky
Přehledy
Bankovní účty
Spoření
Penze
Půjčky
Pojištění
Investice
Banky a pojišťovny
Češi se stali lídrem regionu ve využívání digitálního bankovnictví
16.9.2019 | Zdeněk Bubák, zpráva České spořitelny
Digitální bankovnictví zaznamenává v Česku rychlý rozmach. Česko se vůbec poprvé dostalo do pozice lídra regionu střední a východní Evropy. Vyplývá to z průzkumu společnosti IMAS International, Erste Group a České spořitelny, který byl realizován v sedmi zemích regionu střední a východní Evropy.
Zobraz diskusi (0)
Zatímco během loňského roku digitální bankovnictví využilo v Česku osm lidí z deseti, ve druhém Rakousku to bylo pouze sedm lidí. Na Slovensku, které v regionálním žebříčku využívání digitálního bankovnictví obsadilo třetí místo, provedlo finanční transakce přes počítač či mobil zhruba šest lidí z deseti. Naopak na Balkáně využívají digitální bankovnictví v průměru jen čtyři lidé z deseti.
Nejoblíbenější je
digitální bankovnictví
mezi mladými lidmi. Téměř 30 procent respondentů ve věku 15 – 29 let uvádí, že své peníze spravují výhradně prostřednictvím mobilu či počítače a do poboček bank nechodí vůbec. Tak velké popularitě mezi mladými se digitální bankovnictví těší již jen na Slovensku, zatímco v ostatních zemích chodí i mladí lidé k bankovním přepážkám častěji.
Česko a Slovensko jsou také jedinými zeměmi v regionu, ve kterých podíl mladých lidí využívajících výhradně digitální bankovnictví (cca 30 %) převyšuje počet těch, kteří naopak chodí vyřizovat svoje finanční záležitosti výhradně do poboček. V Česku chodí výhradně do poboček necelých 10 % lidí ve věku 15-29 let, což je v regionu suverénně nejméně. V balkánských zemích (Chorvatsko, Srbsko) stále vyřizuje finanční záležitosti výhradně v pobočkách bank téměř i 50 % mladé generace.
O digitální gramotnosti Čechů svědčí i další z ukazatelů – nakupování přes internet a
platba online
. Takový nákup v loňském roce alespoň jednou provedlo šest lidí z deseti nejen v Česku, ale i na Slovensku a v Rakousku. Naopak online nakupování je „v plenkách“ v Rumunsku, kde se k němu přihlásili jen dva lidé z deseti.
Žebříčky a přehledy:
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde
Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Penězům věnují Češi stejnou pozornost, jako svému zdraví
Přestože Češi chodí v porovnání s ostatními zeměmi regionu střední a východní Evropy do
poboček bank
méně, alespoň jednou za rok svoji banku podle průzkumu Erste Group a České spořitelny loni navštívilo osm z deseti Čechů. To je stejný počet, kolik lidí navštívilo svého lékaře.
Ani nárůst digitálního bankovnictví nevzal klienty bankovním pobočkám. Nejvíce navštěvovali bankovní pobočky Rakušané (95 %), nejméně Rumuni (63 %).
Častým důvodem k návštěvě banky je mezi Čechy konzultace s bankovním poradcem. V posledním roce se takto do banky přišlo poradit téměř šest Čechů z deseti. Nejvíce se na bankéře obraceli lidé v Rakousku (75 %), nejméně v Chorvatsku (24 %).
Motorem digitálního bankovnictví je mobilní bankovnictví
Motorem růstu digitálního bankovnictví je silný nárůst využívání mobilního bankovnictví. Tento trend je patrný zejména v jihovýchodní Evropě, kde se mnoho zákazníků bank při řešení svých digitálních bankovních potřeb spoléhá výhradně na mobilní telefon. Téměř jeden ze tří Srbů, kteří v posledních šesti měsících využili kanály digitálního bankovnictví, uvedl, že k tomu použil výhradně svůj mobil; to platí také o téměř jedné čtvrtině uživatelů digitálních bankovních kanálů v Rumunsku. Rumunsko a Srbsko jsou prvními trhy ve střední a východní Evropě, kde je pravděpodobnější, že k provádění digitálního bankovnictví zákazníci použijí pouze mobilní telefon než počítač.
Naopak v Česku, na Slovensku a v Rakousku tvoří „čistě mobilní“ segment pouze 5-10 % uživatelů digitálních kanálů. Na těchto bohatších trzích největší část uživatelů digitálních kanálů používá pro on-line bankovnictví jak mobilní telefon, tak své počítač.
Na všech sedmi trzích, jichž se týkal průzkum Erste Group a České spořitelny, bylo pravděpodobnější, že bankovní zákazníci z nejmladší věkové skupiny budou své bankovnictví vyřizovat on-line – zejména s využitím mobilních aplikací. Na většině trhů podíl zákazníků bank ve věku 15-29 let, kteří využívali digitální kanály, přesahoval průměr jejich země o více než 20 procentních bodů. Podobně velké rozdíly byly patrné i u využívání on-line bankovnictví prostřednictvím mobilního telefonu mezi mladými zákazníky bank. To naznačuje, že i když současnost je stále do značné míry charakterizována kombinací digitálních a fyzických kanálů, budoucnost bude s největší pravděpodobností patřit zákazníkům využívajícím pouze digitální kanály nebo dokonce pouze mobilní telefon.
Fotogalerie
zobrazit fotogalerii
Související články:
Aukro.cz začalo umožňovat platby pomocí multibankingového platebního tlačítka od České spořitelny
Česká spořitelna postupně plošně spustí nové internetové a mobilní bankovnictví George
Česká spořitelna umožní v aplikaci George v příštím roce prohlížení účtů jiných bank
Česká spořitelna testuje v pilotním provozu novou aplikaci internetového a mobilního bankovnictví s názvem George
Plány České spořitelny: nové finanční poradenství a mobilní bankovnictví. Poplatky se příliš nezmění
Zpět
domů
|
zobrazit plnou verzi
Spravovat nastavení cookies
© 2023 Scott & Rose, spol. s r.o.